NAAR HET OOSTEN - Reisverslag uit Ópusztaszer, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu NAAR HET OOSTEN - Reisverslag uit Ópusztaszer, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

NAAR HET OOSTEN

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

03 Juli 2014 | Hongarije, Ópusztaszer

EN .... WAT IS ER NOG MEER TE ZIEN ??

MAANDAG 30 JUNI ...... de dag begint met een regenbui, het blijft de hele dag miezeren.

Als je het einddoel (PECS) bereikt hebt, en de plannen voor de terugreis vele variaties kennen, dan wordt het moeilijk kiezen. Na uren overleg wordt besloten te gaan kijken in OPUSZTASZER, een plaatsje met een eeuwen oude historie over de voorvaderen van de Hongaren. Gelezen in ons lijfblad “De Kampeerauto” geschreven door Douwe de Vries. Eerst richting BAJA, onderweg een lunch stop “in het niets” Een houtbewerker, met werkstukken, beelden enz. langs de weg lokt ons. Het parkeerterrein van een restaurantje gebruiken we om te stoppen ......... dus gaan we daar ook eten nadat we de beelden bekeken hebben. Menu = wildzwijn goulash aardappels en salade.

In BAJA kunnen we de camping niet vinden, dus verder naar KUNFEHERTO kleine plaats maar met een kleine maar erg nette camping bij sportvelden. We zijn de enige kampeerders. Omdat nat gras voor overlast bij het vertrek morgen zou kunnen leiden, blijven we op de verharde weg van de camping staan.

DINSDAG 1 JULI

Wakker worden met een stralende zon, wel erg fris en winderig. Uit de wind zitten koffie drinken en op weg naar OPUSZTASZER een rit van 60 kilometer. Het patroon van deze ri“Landbouw show” wij er op af, blijkt de importeur te zijn van John Deer machines, t is niet veel anders dan wat we gewend zijn, allemaal landbouw dus mais, zonnebloemen, graan en druiven. Onderweg opeens een groot bord met zo iets als net iets voor Piet dus even kijken. De portier van het grote terrein laat ons netjes parkeren maar goed en wel lopen we tussen de machines, komt er een erg boze meneer die in goed engels ons onbeschoft weg jaagt. Ik weet zeker dan de firma John Deer in Amerika dat anders gedaan zou hebben, die hebben meer verstand van PR.

Bijna op onze bestemming staat er een tuin met een groot doolhof op ons pad. Daar ook even kijken. Eerst een drankje op het terras, er is een groepje schoolkinderen aanwezig en hier en daar een paar ouders met kinderen. Saaie boel. Piet gaat op onderzoek uit naar ..... en in een groot rond gebouw in het midden van het terrein en wordt met gebaren en hier en daar een begrepen woord engels, rond geleid. Deze zaal kan je huren voor van alles en nog wat. In het midden staat een enorme oven om brood en ander spul in te bakken.... hij is nog warm !! De schoolkinderen hebben net alles opgegeten. Dan 200 meter verder de camping. Morgen gaan we naar het beroemde cultuur park dat aan onze camping grenst.

WOENDAG 2 JULI

De hele dag is uitgetrokken om door het grote park te wandelen, en beginnen met het grote rond gebouw waarin het beroemde diorama te zien is en waarin verder nog twee andere musea zijn ondergebracht tw. Wassen beelden en oude gebruiken enz.
Ben je nieuwsgierig dan www.opusztaszer.hu

Bij het grote diorama blijkt dat ik dat al eens eerder gezien heb. Waarschijnlijk met de KANGAROE reis naar Roemenie enz. Het erg grote terrein staat vol met interessante dorpjes enz. het is te vergelijken met ons openlucht museum in Arnhem. Huren eigen vervoer met een elektrisch autotje.
Wij staan met de campers ook op de camping van het museum en daar kun je ook lekker Hongaars eten. Daar wordt de dag mee afgesloten.

DONDERDAG 3 JULI

Het is 9 uur in de ochtend, we gaan direct bij de koffie kijken waar de reis verder naar toe gaat. Daarover tot de volgende keer GROET OPAHANS

• 03 Juli 2014 - 10:25

Jeannet:

weer een leuk verhaal, hans.
    veel plezier nog en een goede terugreis.

• 04 Juli 2014 - 09:04

Renee:

Zo pa, en waar is de reis heengegaan?
    Ik vind je verhalen fantastisch! Ga zo door!
    XX