DE POESTA - Reisverslag uit Tiszagyenda, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu DE POESTA - Reisverslag uit Tiszagyenda, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

DE POESTA

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

07 Juli 2014 | Hongarije, Tiszagyenda

STRUINEN LANGS DE GRENS MET ROEMENIE

DONDERDAG 3 JULI (vervolg)

Het is 9 uur in de ochtend, we gaan tijdens de koffie kijken waar de reis verder naar toe gaat. Dat wordt nog een hele discussie. Piet heeft in zijn tas met reisdocumenten een dik blad gevonden dat in het Nederlands heel Hongarije beschrijft en de toeristische plaatsen bespreekt. Zijn voorkeur gaat uit naar boerenhistorie en alles wat daar mee te maken heeft. Een rijtuigenmuseum is een kolfje naar zijn hand dus, daar gaan we, en met plezier, naar MEZOHEGYES. We belanden bij een schitterend ommuurd complex van oude gebouwen, maneges, stallen, hotel, en het bewuste museum. Een normaal mens kan zich niet voorstellen hoe dat gaat maar bij ons ging dat zo:
De campers worden voor het hotel op het terrein geparkeerd, Piet gaat op “struin” en loop het hotel in. Bij de receptie wordt hij ontvangen en daar komt hij er achter dat voor 200 Florint per persoon het oude rijtuigen museum te bezoeken is.
Zo gezegd zo gedaan. Een (een beetje Engels en Duits sprekende) strak in het pak geklede heer van 25 jaar wandelt met ons over het hele terrein met maneges en stallen enz. Bij een uithoek aangekomen opent hij een deur en laat ons binnen in een pover museumpje met naar schatting 40 min of meer gelijk uitziende boerenkarren en wat paardentuigen. Heel gedienstig blijft onze begeleider in de deuropening staan terwijl wij, onderleiding van Piet alle karren minutieus determineren. Na een half uurtje hebben we alles gezien, dan begeleid hij ons naar de stallen, waar we alle dure paarden kunnen bewonderen en hij vraagt beleeft of we zelf de weg terug kunnen vinden. ( 300 Florint is 1 Euro)
Ook bij de paarden, geschat minimaal 100 stuks keurig in boxen, weet Piet de weg en wijst ons op fokgegevens van Nederlandse paarden gefokt bij hem in de buurt.
Dan naar een volgend hoogtepunt, 3 kilometer verder. Een mooi gebouw met houtsnijwerk dat je gezien moet hebben wanneer je in de buurt bent, wij zijn in de buurt dus gaan. Onderweg een mini markt, stoppen, foerageren. Het schitterende gebouw, waar de hele wereld van vol staat, krijgt van ons een “FOTOBEURT” Dan staat er ook nog de grootste graanschuur van de wereld in de buurt. Die vinden we niet. Weg wezen en camping zoeken.
Eindpunt van deze dag is MEZOKOVACSHAZA, een stadje met een knots van een verwaarloosde camping met (waar we later pas achter komen) een groot, maar oud “TERMAAL” zwembad. Naast een echtpaar uit Zwitserland dat hier 3 maanden vast staat zijn wij de enige gasten. Het leeg maken van het chemische campertoilet is ook nog een verrassing. Ergens achter struiken staat een afgedankte “Bouw-wc DIXIE” zonder deur met in de “wc” een grote trechter........... ga je gang..........het lukt altijd.

VRIJDAG 4 JULI

Langs de grens met Roemenie, BIHARUGRA, dat wordt het. Een keurig klein stadje met alle straten bewegwijzerd, alles duidelijk te vinden. Weer een marktje, even kijken. Verder de camping zoeken, die ligt volgens het boekje in een natuurgebied. Door de goede bewegwijzering hebben we het natuurgebied snel gevonden maar de camping niet. Trouwens dat is maar goed ook want het natuurgebied was net zo iets als bij ons de WEERRIBBEN. Wanneer we de camping gevonden hadden waren we opgegeten door de muggen. Verder gaat het, eindpunt wordt FUZESGYARMAT. Een echt stadje met camping bij een Termaal bad. De poort staat open, het kantoor is dicht, er staat 1 caravan in de buurt van het zeer moderne en goed onderhouden toiletgebouw met 2 wasmachines, 2 drogers, een magnetron, enz. enz. mooie douches................ 100 kampeerplaatsen vier gasten. Door het poortje naar het zwembad gaat niet want daar moet je een code voor hebben. Tot nu toe ( half 12 ) heb ik nog niemand gezien. IK GA SLAPEN.

ZATERDAG 5 JULI

Er is beweging bij het receptie kantoor, voor vertrek betalen. Dat kan daar niet maar we kunnen een aardige mijnheer volgen naar de kassa van het naast de camping gelegen zwembad. Grotere tegenstellingen bestaan niet. Een modern termaal zwembad met vele soorten verschillende baden en strandjes bij een groot hotel. Het is nog vroeg in de ochtend maar het is een drukte van belang.
Onze dagrit gaat naar de Poesta. Hortobagy Nemzeti park. De camping naast de “beroemde” brug met 9 bogen (over een brede sloot) is heel erg verwaarloosd. Het restaurant in de buurt niet. We smullen van Hongaars eten bij zigeuner muziek.

ZONDAG 6 JULI

Het poesta spektakel vertrekt vanuit MATA 2 kilometer rijden, wij zijn er vroeg en kunnen met de rit van 10 uur mee. Met 3 huifkarren vol Poestabezoekers krijgen we een goede indruk van het uit de eeuwen ontstane leven in een steppen gebied. Nu een nationaal park met folklore. Een toeristentrekker.
Piet heeft een adres van Belgen die hij op een beurs heeft ontmoet en die een B

• 07 Juli 2014 - 18:02

Renee:

Pap, ik lig dubbel om je verhalen! Wat een belevenissen en dat allemaal omdat Piet zo' n "geweldige" reisgids heeft!
    En ..... Omdat jij het allemaal zo leuk beschrijft!

• 09 Juli 2014 - 14:50

Nelly:

Ha die Herman, dat zijn mooie foto s , ik ben net thuis uit Portugal, een weekje vakantie gehad , en nu ben ik jou aan het volgen in Hongarije, fijne reis nog, groetjes Nelly, trouwens mooi hoedje

• 10 Juli 2014 - 17:27

Janny :

Erg leuk gedaan Hans. Ik kan het me allemaal goed voorstellen.
    Bedankt voor je felicitatie. Morgen is de grote dag.