IN FRANKRIJK - Reisverslag uit Brezová pod Bradlom, Slowaakse Republiek van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu IN FRANKRIJK - Reisverslag uit Brezová pod Bradlom, Slowaakse Republiek van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

IN FRANKRIJK

Door: OPAHANS

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

06 Mei 2015 | Slowaakse Republiek, Brezová pod Bradlom

Jeannet viert haar 70-ste verjaardag groots !!
Op vrijdag 24 April naar Waalre, met de camper, gezellig verjaarsfeest, slapen voor de deur en zaterdag naar Piet in Hoogeloon, dus vlakbij.
Omdat Piet voor een paar zaken nog in de buurt van zijn huis moet blijven besluiten we om in België een beetje rond te gaan toeren. Start Retie, het bekende leuke plekje bij hotel en restaurant Postel ter Heyde. Dat is weer smullen van de “eigenslacht”. Zondag de gebruikelijke rommelmarkt waar Piet zo gek van is en dan naar Leopoldsburg, de jachthaven met camperplaatsen. (€ 10,- alles inbegrepen, Antwerpse steenweg 131B).
Naar Antwerpen, de grote camperplaats bij de Expo, altijd veel plaats, met of zonder stroom. Twee dagen door Antwerpen getoerd met tram, bus en te voet. Je kunt er nog wel twee weken aanplakken voordat je een beetje weet hoe Antwerpen er uit ziet. Dat doen we later. Nu hebben we eens niet gedaan wat iedereen doet maar we zijn gewoon in het wilde weg door Antwerpen gegaan. Dan kun je genieten van alle mooie bouwwerken uit de 19-de en het begin van 20-ste eeuw. Nu ook eens door de oude Jodenbuurt gewandeld, langs de Schelde geslenterd en in Tramlijn 6 tot het eindpunt mee gereden. Als camperaars zijn we altijd nieuwsgierige speurders.
De volgende dag naar Lier, vlak bij Antwerpen maar een compleet andere stad. Hier alles te voet gedaan, wonderbaarlijk dat gaat nog steeds goed maar wel met wandelstok. Wat een ingewikkelde klokkentoren hebben ze daar, alles wekt maar ik snap er niks van.

Piet moet vrijdag thuis zijn, ik spreek met mijn nicht Anneke, die op dezelfde dag als ik geboren is, af om samen weer alles bij te praten van de laatste jaren. Dus sta ik ’s avonds met mijn camper op een bospad in Lieshout. Vrijdagmiddag 1mei weer bij Piet. Zaterdag gaat het verder.

Naar Sint -Truiden, een op zaterdag erg druk stadje met een groot marktplein vol tressen en dure winkels. De erg grote parkeerplaats in de buurt van het Begijnhof staat vol met campers, hier kan je gratis overnachten, er zijn verder geen voorzieningen. ’s Nachts erg rustig en heerlijk geslapen na een fikse stadswandeling en een heerlijke maaltijd in café Bistro “ Het Begijntje” Onderweg natuurlijk het VVV kantoor aandoen, terrasje pakken en de eerste kerk met klooster van de “Minderbroeders” te Sint -Truiden bekijken. (gebouwd 1650 - 1700) Ze heten “Minderbroeders” maar je zou kunnen zeggen dat ze zich vergist hebben in de naam. Een rijk versierde kerk van binnen. Piet knoopt een praatje aan met een toevallig voorbijkomende broeder, leeftijd 79 jaar. Hij is de jongste van het broederschap. Heeft niet veel vertrouwen in een toekomst met nieuwe “Minderbroeders”, denkt wel eens de laatste te kunnen zijn. Op 17 jarige leeftijd broeder geworden, daar moet ik even van zuchten.

Zondag-ochtend 3 Mei 2015 gaat het verder. We willen nu een zuidelijke koers pakken en zoeken Hamoir uit als eindpunt ca. 70 Km verder. Niet over snelwegen ! Het wordt een mooie rit door het platte land met veel boomgaarden wel of bijna in bloei. Af en toe regent het een beetje, dat is jammer. De camper plaats in Hamoir ligt tussen sportvelden en een paar beken. Makkelijk te vinden en mooi aangelegd, schoon en vuil water voorziening aanwezig, € 8,- per dag.

Maandag 4 mei, na een telefoontje wordt duidelijk dat Piet in verband met “nierstenen” zaterdag of zondag thuis moet zijn om maandag alles verder te kunnen regelen met dokters en ziekenhuizen. We blijven dus in de buurt rondreizen in België. Zoals ik al eerder schreef, reis je vaak met een sneltrein- vaart door België, maar nu blijven we steeds weer nieuwe dingen ontdekken. Ons doel vandaag is Herbeumont, in Belgisch Luxemburg. Eerst door heuvelland met weiden vol bloesem, dan een saaie autoweg, het laatste stuk, een klein weggetje, door bossen en weiden. Camperplek oké in Herbeumont, gratis staan, bij een dorp en aan een bosrand. Geen voorzieningen, wel WC leeg mogelijkheid. Nu eens niet in een restaurant eten maar uit eigen voorraad. Lekker, maaltijdsoep, brood en toetje !

Dinsdag 5 Mei, wel een beetje in de buurt blijven, even over de grens van Frankrijk gaan kijken, er zitten een paar boeren die mee doen met “France Passion” binnen bereik. Het wordt de familie Henriet in Maisoncelle et Villers, een heel erg grote boer met een fokkerij van stieren (die nooit buiten komen) in twee grote “hangaars” zoals deze stallen hier genoemd worden. Verder een knots van een, nog niet helemaal afgebouwde, stal voor melkkoeien, die er al wel staan en binnenkort zo vanuit de stal de wei in kunnen wandelen. We mogen overal lopen en alles bekijken. Je weet het, Piet is van boeren afkomst en loop te genieten.

Voor het eten nog een wandeling door het landschap met zijn schitterende vergezichten, de koolzaadvelden liggen in de zon te pronken.

Het avond maal komt weer uit de eigen voorraad, bij de boerderij is geen winkeltje of zo iets.

Woensdag 6 Mei, Naar Montherme, met onderweg het “Musee de le Foret" in Renwez. Het museum missen we door een navigatie fout, dus we zijn vroeg in Montherme. Niet erg, je staat daar erg leuk aan de Maas, een VVV kantoor op wandelafstand en een eetcafe om de hoek.

Tot nu toe hebben we niet echt veel zomers weer gehad maar de regen valt bijna altijd als we rijden en het is meestal wat ze noemen “half-bewolkt” dus het zonnetje laat zich vaak zien, wel een weertje voor een trui, en……. de hele natuur wordt wakker……. overal fris groen en bloemenpracht. Wanneer je graag door het “Boereland” rijdt, zoals wij, is dat genieten geblazen.

Morgen gaan we eerst rechtstreeks naar het museum dat we vandaag gemist hebben. Wat daarna komt weet ik nu nog niet. Het gaat wel in noordelijke richting.

Tot de volgende keer, foto’s komen later er bij.

OPAHANS

• 06 Mei 2015 - 19:27

Ans :

Hallo Hans en Piet,
    Wat een leuke uitgebreide vacantiemail.
    En al dat moois zo dicht bij huis.
    Hoop dat je Zaterdag goed nieuws krijgt van het
    ziekenhuis van Piet, en dat jullie de reis kunnen
    maken die je van plan bent.
    Mijn vacantie op Kreta was heel leuk en gezellig.
    Een heel goede reis en mooi weer.
    Groeten van mij voor jullie beide.

• 07 Mei 2015 - 06:56

Jeannet:

Hallo Hans,

Weer een heel leuk verslag.
    Gaat alles naar wens?
    Moet Piet geopereerd worden?
    Was inderdaad een hele gezellige verjaardag.
    Ik heb er zelf ook erg van genoten.
    Wij gaan nu aan land in Griekenland.
    Fijne reis verder
    Ben benieuwd naar jouw volgende verslag.
    Groet, jeannet en marja

• 09 Mei 2015 - 16:35

Ineke En Martin:

Dag Hans,
    Hier volgt een "Luchtemailtje". Je uitgebreid verslag hebben wij met belangstelling gelezen. Hieruit spreekt het camperhart, zwerven door het landschap. We hopen dat de behandeling van Piet positief uitvalt !! Alsdan kunnen jullie je vakantie volgens plan beleven.
    Zoals de zaak er nu voor staat hopen wij op 31 mei je voorbeeld te volgen en onze camper te starten.
    Tot slot nog veel plezier en een goeie reis !