BEGIN MEI.... we gaan er op uit !! - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu BEGIN MEI.... we gaan er op uit !! - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

BEGIN MEI.... we gaan er op uit !!

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

16 Mei 2016 | Frankrijk, Noyon

BEGIN MEI 2016 ALLES KLAARMAKEN VOOR DE FRANKRIJK TOUR

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ! Alles wat er te regelen valt heb ik in April kunnen regelen, voor een “OUD MENS” is er veel te regelen, niks gaat meer van zelf en je moet alles opschrijven want het geheugen is ook niet meer zo fris als een hoentje. Wonder boven wonder lukt het nog steeds alles op tijd op een rij te krijgen en dan………. Camper uit de schuur halen en woensdag 4 Mei….. gaan !!

Marijke, mijn zusje uit Uden en Anneke mijn nichtje uit Lieshout worden als eerste door mij met een bezoek vereerd, op vrijdag 6 Mei overnachten bij Piet op zijn erf en zaterdag 7 Mei vertrek naar ……… ANTWERPEN ……… we blijven nog even in de buurt van Hoogeloon zwerven omdat Piet nog een poststuk verwacht op dinsdag 10 Mei. Dat moet dus nog opgehaald kunnen worden. Antwerpen is een super keuze zoals blijkt. We komen tegen het eind van de middag aan op de camperplaats bij de EXPO, iets eten, rondje lopen, er staan nog 30 andere NKC leden als afsluiting van de “Sluizen-tour” van Zuidwest, praatje hier, praatje daar en naar bed.

Zondag “VOGELENMARKT” met de fiets er op af. Antwerpen is bezaaid met goede fietspaden, dat is alleen al een pleziertje om te doen, stralend weer en een fijne fiets-temperatuur. De reusachtig grote “Vogeltjes markt” heeft nog slechts één gangetje van 100 meter met dieren. Kippen, ganzen, konijnen, poelepetaten, kanaries enz. Veel standjes voor dier-voedsel en wat daar bij hoort. De rest van de “Vogeltjesmarkt” waar je uren kunt lopen en nog niet alles gezien hebt, is……. een veelvoud van een gewone Nederlandse weekmarkt ! Maar wel heel gezellig bij mooi weer. Natuurlijk toch nog iets gekocht…….. een dunschilmesje en een nieuwe portemonnaie. HOERA HOERA !!

Morgen Maandag 9 Mei, verder België verkennen, niet te ver van Hoogeloon zodat we Dinsdag het pakje kunnen ophalen.

We belanden na een prachtige en rustige rit in Retie bij ons vaste restaurant van de hotellier/slager/kok /boer “POSTEL TER HEYDE” heerlijk gegeten !!
Wanneer je in die buurt komt MOET je daar gaan eten, Postelsebaan bij de brug over het kanaal. Je kan daar prachtig aan het water staan voor een nachtje, dus een wijntje bij het eten mag.

Dinsdag naar Hoogeloon, een klein ritje, maar we hebben geen haast dus doen we onderweg nog een paar boodschappen bij ALDI. Een paar dagen geleden heb ik een mooie FIETSHELM bij Aldi gekocht voor € 7,50 ….. hoe bestaat het ?? In Antwerpen heb ik deze helm uitgeprobeerd, hij past prima en zit goed op mijn hoofd. Piet gaat proberen of hij ook zo’n helm kan vinden en ja hoor, ze hebben er nog stapels van verpakt in mooie dozen.

In Hoogeloon is het nieuwe telefoonkaartje van Piet (Tele2) aangekomen dus de hele avond met het nieuwe ding spelen.

Woensdag vertrek met bestemming RONQUIERES een hele grote sluis waar je met je boot de berg op getrokken wordt is een bak water. Het ding is ongeveer 70 jaar oud en werkt nog steeds perfect. Om 17.00 uur zijn we er en vinden een perfecte camperplaats aan de onderkant van het spektakel. Een Nederlands echtpaar verwelkomd ons met een biertje, later op de avond krijgen we een eerste indruk van het geheel na een kleine wandeling.
Donderdag ochtend vroeg meldt Piet dat er een groot binnenvaart-schip klaar ligt om geschut te worden, wij erheen. We zien de enorme bak water naar beneden komen en na veel gedoe met sluisdeuren het schip in de bak varen en naar boven getrokken worden. Er ligt ook al weer een andere binnenvaarder klaar voor de klus. We ontbijten iets en gaan dan naar boven en zijn de hele ochtend verder bezig met de bezichtiging van dit sluizen complex. Geluk moet je hebben, het hele circus hebben we kunnen volgen, er in varen, naar boven trekken, er uit varen enz. enz.

In de namiddag van Donderdag 12 Mei nog een stukje gereden, in de richting van het eerste kruispunt met de route die we willen volgen, de St. Jacobs fietsroute. Het overnachtings-punt wordt vlak bij Chateau de Beloeil, een knots van een kasteel met een stadje er omheen dat precies past bij de uitstraling van het kasteel. Wandeling in de kasteeltuin en een biertje in de tot restaurant omgebouwde Oranjerie.

Vrijdag 13 Mei, eindelijk hebben we onze route te pakken in RUMEGIES een plaatsje in het Parc Naturel Régional Nord. Overnachten op een kleine camping.

Voordat we zaterdagochtend weg zijn hebben we eerst een uur of twee met het routeboekje gestoeid. De route wordt in het “fiets boekje” bijna van meter tot meter beschreven en wanneer je dan ook zo iets perfect met de campers wil volgen, dan zet je in de TOM TOM stukjes van 3 tot 5 kilometer met als consequentie dat je om de haverklap moet stoppen. Het is erg leuk om te doen maar het schiet niet op, wat ook niet nodig is. Je komt op de gekste wegen en in dit stuk van Frankrijk, waar de fiets-routes en fietswedstrijden vaak over kasseien gaat, hebben wij dat ook.
Hier moet je in dit boeren landschap ver over de velden kijken of er geen verkeer aankomt want passeren of tegemoetkomend verkeer is er niet bij. Voor twee paarden lopend aan leidsel gevoerd moesten we al in een parkeerhaventje wachten.

Toch nog 70 kilometer opgeschoten. Of we zo blijven doorgaan is de vraag maar tot nu toe is het alleen maar spannend en je ziet dingen die je normaal nooit tegenkomt en je ziet ze omdat alles maar dan ook alles in de gids beschreven staat.

Vannacht staan we op een camperplaats, (uit het acsi boek) in MARCOING op het “voetpad van het station”. In het station wonen anti kraak gasten en de rails zijn zo verroest en er groeien zoveel planten tussen dat ik denk dat de laatste trein hier 10 jaar geleden aankwam.
De camperplaats is goed voor 6 campers en van alle gemakken voorzien en GRATIS !!! Ja ja……… je heb een verschrikkelijk dure camper, maar dan moet ook verder alles gratis zijn of niks kosten !!…… Eerst samen met mijn vrouw BEP en nu al weer meer dan 10 jaar alleen heb ik steeds ervaren dat, waar je ze ook tegenkomt en van welke club ze ook lid zijn, “CAMPERAARS” letten op de centjes en hebben het dan ook met iedereen daarover. De één iets minder de ander iets meer. Dus ik ook !!

Na een heerlijk rustige nacht, voor de tijd van het jaar wel erg koud, het werd in de nacht niet warmer dan ca. 4 graden dus ik heb de kachel lekker aan laten staan, het was wel nodig.

Eerste Pinksterdag verder volgens de route. Daar is LESDAIN een dorp met een rommelmarkt ……… iets voor Piet (en ook voor mij !). Auto’s parkeren een niet al te grote markt afstruinen. Resultaat : Hans een tas vol met oude, erg oude, en nog oudere fototoestellen ( € 6,- ) Wat moet je er mee ??? Thuis heeft Opahans ook al een kast vol van die dingen. Ik ga ze niet sparen maar wel eens tentoonstellen met de fotootjes erbij die er bij horen. Piet liet het bij een “plofkip” die piept en een rvs nootmuskaat molentje. Onze investering samen op deze rommelmarkt is totaal € 7,50

Het gaat verder langs de “st Jacobs route” tot we in de buurt van de bron van de Schelde zijn. Uit het reisboek: “GOUY” één kilometer buiten Gouy aan de D71, ligt Mont St. Martin, enz. enz. en dan…. Bron van de Schelde. Een kilometer verder enz. enz. …… Wij zoeken.!! Alle boeren landwegen moeten er aan geloven. Eindelijk een pad in de bosjes gevonden……. wandelen !!! Na een 1,5 kilometer smal en schuin bospad ( van die bosjes die je overal tussen grote weilanden en akkers ziet ) zoeken we vergeefs en gaan weer op weg terug naar de campers. Eindelijk krijgen we een tip van een groepje fransen. Met de auto van ons vertrekpunt steeds links af tot je een bord ziet met de vermelding “SOURCE links af”. Daar inrijden en zie daar….. de bron ligt aan je voeten….. oefffff.

Nu verder naar een overnachtingsplek. Het ACSI boek geeft weer de oplossing, een camperplaats bij het museum: Musée du Touage in BELLICOURT. Vanzelfsprekend gratis overnachten op een erg mooi, maar ook erg schuin parkeerterrein naast het museum. Het museum gaat over -in mijn ogen- gekke sleepboten die de beroeps- en pleziervaart door een tunnel van 5 kilometer door een berg moesten trekken. Die scheepvaart tunnels werden door Napoleon met de hand aangelegd ! De “gekke sleepboot” trok de schepen in konvooi door de tunnel, (stoom en andere) -motoren mochten in de tunnels niet gebruikt worden omdat er geen ventilatie was. Alleen de sleepboot trok zich aan een erg lange ketting door de tunnel heen en weer met een grote sleep van vaartuigen achter zich aan.

Tweede pinksterdag, eerst zoeken we naar de ingang van de kanaaltunnel. Die is wel te vinden maar een erg schuin wandelweggetje (15% dalen) zorgt er voor dat we maar weer instappen en onze route vervolgen. De dag verloopt zonder bijzonderheden en tamelijk saai. Wel vinden we een leuke plaats om te overnachten bij een kleine en erg rommelige jachthaven in de buurt van Noyon. Het ASCI boek brengt weer de oplossing, wel erg moeilijk te vinden maar we zijn er.

Zo dat is dat, tot de volgende keer !!

GROET VAN OPAHANS

• 17 Mei 2016 - 10:38

Ineke En Martin:

Allemachtig wat een kolossaal verhaal, maar erg onderhoudend. We zijn zeer content(frans!) dat je een fietshelm hebt aangeschaft. Je kent ons verhaal (of niet?) wij zijn destijds (Corsica) op een fietstocht van de weg geschoven door een wegpiraat. Sindsdien dragen wij een fietshelm, echter ietwat duurder wat aanschaf betreft, zou dat beter zijn ha,ha? Jouw beschrijving dat camperaars knierten zijn om de portemonnee te moeten trekken, komt ons heel bekend voor. Het lijfblad van de NKC druipt van verhalen richting GRATIS.
    Uit je verhaal blijkt inderdaad dat de Jacobsroute een wandel of fietsroute is. Moeilijk om dat met een camper te behappen. Maar we zeggen toch volhouden, avontuurlijk is het wel!!!
    Tot slot, hou je stuur recht en tot de volgende keer. Zolang wij nog thuis zijn (tot 2 juni) kunnen we nog
    reageren.
    PS Overmorgen gaan we met de bewoners naar de Red Crossertram in Amsterdam !!

• 17 Mei 2016 - 12:13

Jeanne En Pieter:

super leuk weer om te lezen vooral omdat wij op de verschillende plaatsen ook geweest zijn,
    we blijven jullie volgen hans en doe piet ook de groeten van ons,

• 17 Mei 2016 - 12:22

Mies:

Ha die Hans en Piet, wat jullie beiden onderweg meemaken,geweldig. Maar hopen dat er nog plek is om te slapen in jullie camper met al die gekochte rommel. Ik zag je nog even in beeld bij het programma "de twee zusters" . Daarna programma over 100-jarigen. Je kan nog lang genieten zo te zien. Gr. Mies

• 19 Mei 2016 - 23:17

Annemiek:

Hi opa,
    Wat een leuk verhaal weer! En wat een belevenis hè, daar in Ronqieres. Ik zou zeggen: ga op de terugweg ook die kant op, maar zoek dan de oude sluisjes van Strepy Thieu ipv de "nieuwe" die jullie nu gezien hebben. Das ook machtig mooi om te zien!
    Geniet er maar verder van en doe alsjeblieft wel een beetje voorzichtig.