WE WAREN BIJ BOER SAM - Reisverslag uit Haroué, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu WE WAREN BIJ BOER SAM - Reisverslag uit Haroué, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

WE WAREN BIJ BOER SAM

Door: OPAHANS

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

11 Juni 2016 | Frankrijk, Haroué

WE ZIJN PRECIES EEN MAAND ONDERWEG

Zondag 5 Juni, ontwaken in GIEN op de camperplaats bij het zwembad aan de Loire, de nacht was droog, er zit iets van dauw op de ramen, het belooft een lekkere dag te worden. Bij de koffie wikken en wegen wat te doen, of meteen naar boer Sam of nog wat ronddwalen in de buurt. Het laatste wordt het. Onderweg komen we nog een grote rommelmarkt tegen…….. daar op af en altijd erg leuk en gezellig. Om vier uur zijn we bij Sam en zijn familie. We worden erg hartelijk ontvangen met een drankje en een gezellig praatje over eerdere ontmoetingen. Een plaats op de grote camping vinden is nog een probleem, door de overmatige regen zijn bijna alle plekken een modderpoel. Het lukt voor mij. Ik ver achteraan op de camping ergens op een droog stukje gras, Piet naast de receptie, voor mij 10 minuten lopen. Dus daar hoort een fiets bij want steeds heen en weer lopen is geen doen.

Het is 5 in de klok, happy hour, de zon schijnt en alle campinggasten verzamelen op het pleintje voor het kantoortje “Accuil”…… Zelfbediening, de prijslijst hangt er bij, de glazen staan klaar, geld in de schaal en zelf inschenken waar je zin in hebt.
Fris € 0.50
Wijn € 0,75
Plus bij ieder drankje altijd € 0,05 in het spaarvarken voor een project in Afrika dat al vele jaren door Sam wordt ondersteund. Als het spaarvarken vol is wordt het “geslacht” Sam verdubbelt de inhoud van het spaarvarken en de opbrengst gaat naar het goede doel.

Er zijn voor de tijd van het jaar en met de natte periode mee gerekend vrij veel gasten op de camping Ik tel zeker 80 hoofden aan de grote tafels op het plein.
Om de gezelligheid te verhogen wordt er een geluidsinstallatie neer gezet. Het is zondag dus de dag dat overal rommelmarkten zijn. Heb je zin om te vertellen wat je gekocht hebt, dat kan, hier is de microfoon. Er wordt minstens door 10 personen uitgebreid verteld wat ze gekocht hebben en waarom. Dit zijn de leuke momenten die zo maar uit het niets ontstaan.

De avond verloopt erg rustig, ik sta op een erg rustig plaatsje. Kook mijn eigen pot en ga vroeg naar bed.

Maandag 6 Juni
Alhoewel de weersverwachtingen redelijk zijn blijft het voorlopig een modderige troep bij “LE BOIS GERAULT” (lees boer Sam) er is op het hele terrein nergens een plekje te vinden waar Piet en Ik samen kunnen staan. Nu is dit niet direct nodig maar we zijn samen op reis dus dan wil je op een camping ook een beetje in de buurt van elkaar staan. Dat gaat niet, jammer dan. We gaan terug naar de camperplaats in GIEN en daar de stad eens goed bekijken. Het weer werkt eindelijk eens mee, de hele dag een lekker zonnetje.

Dinsdag 7 juni
Zeven sluizen, trapsgewijze met elkaar verbonden, gebouwd in de zeventiende eeuw. Op naar ROGNY-LES-SEPT-ECLUSES. Deze sluizen zijn al 100 jaar buiten gebruik maar zijn als monument van formaat te bewonderen. Voor de nacht belanden we in PAUCOURT, een minidorp, het park bij de kerk is super rustig. En dan……bij een controle moment van mijn auto blijkt mijn koelvloeistof ver beneden peil, ik hoorde ook al steeds de ventilator aanslaan!!… Morgen eerst op stap voor een paar liter van dat spul.

Woensdag 8 juni
Vroeg op stap naar een grote SUPER U in de buurt, daar is koelvloeistof, bijvullen en gaan.
Een leuke rit naar BRIENON-SUR-ARMNCON de camperplaats is bij de jachthaven. Er is hier erg veel vrachtverkeer dat allemaal dwars door het kleine dorp suist. Bij een wandeling ben je je leven niet zeker. Dus voor Piet en mij, die bijna iedere dag toch wel een flinke wandeling maken is het oppassen geblazen. !! Naast ons staat een Nederlands stel met een VW busje, praatje maken en het wordt een gezellig uurtje voordat zij besluiten te vertrekken. Ze staan liever op de dichtbij gelegen camping. Zo’n franse jachthaven ziet er veel rommeliger uit dan dat wij gewend zijn en de schepen liggen ook erg eigenaardig voor onze begrippen afgemeerd. Allemaal met de kont stijf tegen de wal aan gesjord en de stevens van schip tot schip met elkaar verbonden met afmeer touwen zonder meerpalen er tussen.
Opvallend is dat er 6 Nederlandse, wat oudere motorjachten, met uitgestoken Nederlandse vlag naast elkaar te koop liggen zonder dat er iemand aan boord is. Brief er op met steeds hetzelfde telefoon nummer !! ??

Donderdag 9 juni
Het wordt een mooie dag, bij onze koffie van 10 uur besluiten we naar het oosten te reizen, we zoeken een minidorp uit 90 kilometer verderop. We belanden na een prachtige rit over het platte land en door kleine steden bij een erg mooie boerencamping in DOSCHES waar nog 4 Franse stacaravans staan en waar ook een Nederlandse caravan staat waarvan de eigenaar geen behoefte heeft aan een praatje. Morgen gaat het verder naar JOINVILLE een plaats weer iets meer naar het oosten, er is daar aan de jachthaven plaats voor een aantal campers. De rit naar JOINVILLE (TOM TOM KRONKELWEGEN = 90 kilometer) is schitterend, vergezichten met alle kleuren groen die je kunt bedenken, hier en daar een kleine stad en erg veel héél erg kleine dorpjes, dan weer door bossen omhoog klimmen en haarspeld bochten naar beneden. We zijn in JOINVILLE een gezellig stadje en makkelijk te belopen bij onze avondwandeling. De temperatuur is volgens de borden bij de apotheek 27 graden, lekker !!!. In de jachthaven liggen een paar grote Nederlandse jachten die Frankrijk aan het bewonderen zijn vanaf het water. Een praatje maken met de schippers is altijd leuk. Ze hebben wel last gehad en hebben nog last van de zeer hoge waterstanden en de wilde rivieren waardoor niet alles bevaarbaar is. JOINVILLE ligt aan de MARNE en de jachthaven met camperplaatsen ligt aan een zijkanaal daarvan.

Zaterdag 11 juni
Een groter verschil kan je niet hebben, naar bed gaan met zomerse temperatuur, wakker worden in de kou en met slagregen. We zetten onze route eerst uit naar een camperplaats die blijkt in een soort niemandsland te liggen, dan maar 20 kilometer verder naar een stadje dat heet HAROUE met een mooi kasteel met dezelfde naam. Tussen de buien door willen we het kasteel gaan bezoeken waar een expositie is omdat het 250 jaar geleden is dat de “Duc de Lorraine” het loodje legde. We kunnen er niet in want er komt een bruiloft aan. Een heleboel zenuwachtig gedoe rent rond. Wij wandelen rustig verder en daar komt opeens leven in de brouwerij met een hoop getoeter komen de bruiloft gasten aan. Zeker bijna 100 auto’s proberen met veel deining te parkeren en er rollen van alle soorten bruiloftsgangers uit, chic, slonzig, kinderen in zuurstok jurkjes, baby’s in kinderwagens enz. Wij gaan maar naar onze stamkroeg…. !! “Presse/Tabac” voor een gezellig biertje, en kijken ondertussen op TV naar de rellen in Marseille, waar voetbal-liefhebbers elkaar dood slaan. Echt leuk is dat alle nieuwe gasten in de kroeg bij binnenkomst iedereen en handje geven, dus ons ook. Tip voor de volgende keer !!

Morgen Zondag tijd voor de rommelmarkten het is maar te hopen dat het een beetje dragelijk weer is, we zullen zien. De vraag is of we een rommelmarkt tegenkomen. Het gekke is dat ik steeds iets gekocht heb voor een habbekrats. 8 hele oude fototoestellen ( € 5,-) waar ik eens ?, samen met het oude spul dat is al heb een “tentoonstellingkje” van wil houden. Weer op een andere rommelmarkt een grote passerdoos die voor mij bijzondere herinneringen uit de oorlog oproept.

Mocht je mijn “geleuter” niet meer wensen, meld je dan svp. af.
Rechtstreeks bij mij hans@bommen.com

Tot de volgende keer.
OPAHANS

• 12 Juni 2016 - 12:27

Rini De Vries:

Hallo Hans en Piet, eindelijk hebben jullie wat beter weer begrijp ik. Leuk dat je een reisverslag maakt,dan blijven we op de hoogte waar jullie zijn. Fijne dagen nog en een goede reis verder. Groetjes rini.

• 12 Juni 2016 - 15:11

Henk En Aafje:

Hallo Hans en Piet Leuk dat geleuter zo blijven we de hoogte.
    Gelukkig wat beter weer. Groetjes Henk & Aafje

• 13 Juni 2016 - 14:41

Cok:

Hoi camperaars
    Ben het geleuter nog niet zat.vind het wel
    Leuk jullie te volgen.
    Niet te veel kopen op de rommelmarkten
    Anders raakt je camper overbelast
    Nog veel plezier en mooi weer
    Groetjes cok

• 13 Juni 2016 - 22:36

Mienke En Cor:

Hoi Hans en Piet,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. We hebben je op de Bommenreunie vertegenwoordigd en het was een gezellige middag. Wat de oude fototoestellen betreft kan je bij ons ook nog terecht (voor nop).
    We hopen dat jullie droge voeten houden en nog veel plezier stoere 'oudjes'.
    Groeten C&M

• 16 Juni 2016 - 09:51

Ineke En Martin:

Hoi Hans en reismaat,
    Uit jouw uitgebreid "opstel" blijkt dat je je wel vermaakt. Gelukkig is het weer wat opgeknapt, want blubber en een camper zijn geen vrienden van elkaar. Je zal niet de eerste zijn de door een opgetrommelde boer met een tractor uit de smeurrie moet worden getrokken. We zijn wat dat betreft ervaringsdeskundigen.
    Het is altijd leuk om op boerencampings te bivakkeren, dat is uit je verhaal goed te begrijpen.
    Wij zijn bijna aan het eind van ons verblijf in Leogang en maken ons op om overmorgen een stukje zuidelijker te zakken en ons te melden in Badkleinkirchheim. In Leogang hebben we twee bergtochten gemaakt en een fietstocht naar Zell am See. De weergoden waren ons niet altijd goed gezind, maar ja tussen de buien door(Oostenrijk,he !) hebben we ons best vermaakt.Groeten van ons en nog veel plezier.