REIS 2016 MET PIET, NA 6 WEKEN WEER THUIS - Reisverslag uit Haroué, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu REIS 2016 MET PIET, NA 6 WEKEN WEER THUIS - Reisverslag uit Haroué, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

REIS 2016 MET PIET, NA 6 WEKEN WEER THUIS

Door: opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

17 Juni 2016 | Frankrijk, Haroué

FRANKRIJK MEI - JUNI 2016 het laatste reisverslag

Zondag 12 juni, in HAROUE loopt een brede secundaire rivier, de “LE MADON” vlak langs de campers. We staan op een kade langs de rivier. Bij wakker worden (na heerlijk te hebben geslapen) blijkt dat het water van de rivier zeker 30 tot 40 cm gestegen is. Er staat en zéér sterke stroom die alles mee neemt, wij zien hele stapels hout voorbij drijven die waarschijnlijk te dicht langs de rivieroever bewaard werden. Een waterhoen raakt haar kuikens kwijt want in een onoplettend moment worden de kuikens links en rechts door de sterke stroom mee genomen en her en der verspreid, ze kunnen nog niet vliegen !
Ons vertrek naar WALSCHEID staat in de planning. Om 11 uur gaan we op weg, het wordt een natte maar interessante rit door dorpjes waar niemand te zien is.

In WALSCHEID is een schitterende camperplaats aan een meertje iets buiten de stad. Het is een recreatieterrein met sportveldjes, zwem mogelijkheid (’s zomers), een snel stromende beek en veel groen er omheen. Wij staan in vakken op asfalt dus geen angst voor wegzakken.

Maandag 13 juni wordt de reis voortgezet naar HOMBURG-HAUT, een tocht van 85 kilometer met een onderbreking in SAINT - LOUIS bij de voor schippers beroemde hefsluis die dwars omhoog getrokken wordt. Vorig jaar zijn Piet en ik ook daar geweest maar toen lag de hele boel stil omdat alles opgeknapt moest worden. Het hele complex is vernieuwd en alles ziet er spik en span uit.
Omdat het hele spul al meer dan 80 jaar oud is en de maatvoering van toen heeft, past er tegenwoordig alleen nog maar pleziervaart in. Het geheel was volop in werking en we hebben alles goed kunnen bekijken. Het weer van deze dag valt wel mee, hoofdzakelijk bewolkt en droog met af en toe een straal zon.

HOMBURG - HAUT, een stadje met veel hoog en laag. De camperplaats is dicht bij wat winkels, redelijk rustig, op asfalt met stroken gras ertussen. Op verzoek van Piet zijn we naar de VVV geklommen, hij heeft weer een heel pak ideeën mee genomen. Waar we morgen heen gaan is hij nu aan het uitzoeken. Ik ben benieuwd.

Dinsdag 14 juni
Het is een groot terrein met kalksteen afgravingen, zoals ik uit het foldertje kan opmaken. Een groot gedeelte wordt nu ontgonnen en is in productie, en ander gedeelte biedt spectaculaire uitzichten. Daar gaan we heen. Kaartje bestuderen en rijden maar…. We belanden naast een grote school waar kinderen zich aan het verzamelen zijn voor een wandeltocht. Niks te zien van rotsen enz. Kaartje nog eens bestuderen en een nog betere route volgen. Verdwalen !!! Tussen huizen, huizen, huizen, straten, straten en de Tom Tom is ook van slag want we draaien steeds hetzelfde rondje maar vinden niks. Weg wezen !!! Naar Thionville, de bekende stadscamping met daarnaast de boulevard met kermis-attracties, hier waren we vorig jaar ook, is steeds leuk en we staan op grind, dus niet bang voor wegzakken in het gras. Twee campers op één veldje zonder stroom en met WiFi € 8,50 per persoon.
Op de boulevard niet veel te doen, wel een lekker patatje gepakt en een broodje warm vlees toe. Van de honger kom je het niet om.

Woensdag 15 Juni, harde buien afgewisseld met zon en prachtige luchten die niks goeds voorspellen. We hebben het wel gehad met dat slechte weer, we gaan naar huis, maar wel met onderweg nog een paar leuke dingen. Aarlen (Arlon) wordt gepland met een kleine omweg via Torny (het gele stadje).In Arlon staan we bij de brandweer kazerne, we zijn net op tijd om en goede plek te bezetten. Het loopt daar storm. (totaal 10 campers) plaats voor 5 dus een beetje proppen.

Donderdag 16 juni, het gaat verder naar het noorden. In Arlon treffen we ook 2 andere Nederlandse Solo’s die zojuist hun vakantie zijn begonnen en samen op weg zijn naar het zuiden van Frankrijk. Gezellig praatje gemaakt maar namen onthouden is er voor mij niet bij.

Het volgende doel is LA ROCHE EN ARDENNES en mooie rit door middel van TOM TOM kronkelwegen, ca. 80 kilometer door een afwisselend landschap van naaldbossen en vergezichten. Onderweg harde buien afgewisseld met een zuinig zonnetje. Jammer genoeg is in dit stadje geen leuke overnachtingsplaats te vinden dus verder naar St. Vith bij de Ski Hut, nog eens 50 kilometer verder. Nu TOM TOM vermijd snelwegen, dwz. dus “N wegen” zonder kronkels.

Het regent pijpenstelen bij aankomst maar we vinden snel een lekker biertje in het “Biermuseum” bij de parkeerplaats waar we gaan overnachten. Trouwens het “Museum” blijkt ook voortreffelijk te kunnen koken. Om 9 uur rollen we voldaan onze campers in, ik tik dit verhaaltje nog even in mijn laptop en ga snurken. Het doel morgen is Postel 150 kilometer rijden voor het afscheid diner.
De rit naar Postel door veel steden en dorpen met drempels en stoplichten was nu niet van het soort dat we zoeken maar deze keer ging het niet anders.

Het afscheid diner, hmmmm was erg lekker, mosselen ! Morgen gaat ieder zijns weegs. Piet 20 kilometer, ik 170 kilometer en dan is deze vakantie voorbij.

Ondanks het feit dat het weer gedurende deze vakantie helemaal niet aan onze verwachtingen voldeed hebben we in deze 6 weken een fantastische route gereden over kleine en nog kleinere wegen, met zon, met regen, soms warm maar vaak ook koud, met gedoe met mijn LPG tank, maar dat hoort er allemaal bij. WE HEBBEN GENOTEN. Het recept voor dit soort vakantie’s
“twee Solo’s op pad” is:
ongeveer dezelfde dingen leuk vinden.
niet permanent op elkaars lip zitten.
en zeker niet je eigen zin willen doordrijven.
“reisoverleg” iedere dag bij de “koffie” om 10.00 uur !
en ………. weten hoe een TOM TOM werkt zodat je ieder pad kunt vinden van je eigen route.
Het “bakkie” zodat je met elkaar kunt overleggen onderweg.

Voor mij is dit het laatste bericht van deze reis, morgen thuis en uitrusten !! Dank voor jullie aandacht. De foto’s die bij deze reis horen plaats ik wanneer ik thuis ben.

Al de “WAAR BEN JIJ NU“ stukjes van deze vakantie heb ik geschreven op mijn Macbook en op internet geplaatst via mijn IPHONE 6 ( G3 of G4) met de “persoonlijke hotspot” . En daarbij gebruik gemaakt van mijn T-Mobile abonnement, het gedeelte “Travel and Surf”. Let op !! Je moet het “Aanbieder” (zeg “Provider”) zoeken van je telefoon niet op automatisch zetten want dan heb je vaak geen G3 of G4 verbinding, wat dat betreft is een beetje zoeken erg doeltreffend om bij G3 of G4 te komen.

DAT WAS HET ………. jullie zijn nog niet van mij af want er zal zich binnenkort nog wel iets afspelen waarbij ik het “WAAR BEN JIJ NU” kunstje weer ga gebruiken. DUS…..
all the best en tot een volgende keer. !!

Groeten vanuit Postel België, parkeerterrein naast het “Frietstraatje” bij het klooster.

O P A H A N S ,

• 18 Juni 2016 - 07:54

Cok Hassels:

Welkom weer in ons kikkerlandje
    Ik ga zo naar goch waar mies en jan staan en nog wat langs de moezel of saar fietsen
    Hoop dat we nog wat zon zien.
    Ik heb nog steeds je handschoenen hoop ze niet nodig te hebben. Groetjes en tot ziens cok