WEER OP STAP - Reisverslag uit Monthermé, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu WEER OP STAP - Reisverslag uit Monthermé, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

WEER OP STAP

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

08 Juli 2017 | Frankrijk, Monthermé

WEER OP WEG IN ZUIDELIJKE RICHTING

Piet en ik hebben afgesproken dat we vrijdag 30 Juni weer op pad gaan voor een tochtje van 14 dagen. Dat past precies in de afspraken kalender.
Vrijdag zo rond een uur of 12 vertrek ik dus weer uit DRIEHUIS in de richting van HOOGELOON.
Bij Piet staat zijn camper al klaar en we vertrekken gezwind naar een oude welbekende stek in België aan het kanaal bij Retie. Na een broodje een avondwandeling en kletsen met een paar vissers die niets vangen….. naar bed.
Zaterdag gaat het verder richting het zuiden. We willen via Maastricht naar het Duitstalige gedeelte van België en dan via Luxemburg naar Noord Frankrijk, een rondje dat wel in 14 dagen te doen is.
We rijden als eerste rit over bekende wegen naar het Mijnmuseum in Beringen en overnachten in Leopoldsburg aan de jachthaven waar we ook al meerdere keren gestaan hebben en waar in de Jachthaven Kantine het KRIEKBIER extra lekker is. De volgende dag (zondag) is het doel REKEM met een mooie camperplaats aan het kanaal van Lanaken en op loop afstand van het stadje.
Het is zondagmiddag en het feestgeluid schalt ons al tegemoet. Zo te horen hebben de mensen in één bepaalde kroeg het erg naar hun zin. Wij maken een wandeling door het stadje en landen natuurlijk ook in de gezellige kroeg waar een bejaarde discjockey alle bekende deunen van vroeger tijden aan elkaar praat. Het gebeurt allemaal in de buitenlucht op de binnenplaats van deze kroeg. Het zit vol met alle leeftijden en op een klein stukje wordt af en toe gedanst. We blijven tot het feest bijna is afgelopen en gaan dan iets verderop mosselen eten in een restaurant en ook daar zit het vol met gezellige mensen en smulpapen.
Het is maandagochtend en in onze vergadering van 10 uur bij de koffie wordt besloten om via Maastricht naar Sankt Vith te gaan. Omdat we altijd “VERMIJD SNELWEGEN” rijden hebben we altijd prachtige routes op onze weg. Door Maastricht is nog wel een beetje gedoe met erg veel verkeer maar zodra dat achter de rug is gaat het door een mooi landschap van heuvelachtige wegen. In dit stuk van België kom je borden in alle talen tegen, dan Duits, dan Frans, dan Nederlands. In St. Vith overnachten we op een groot parkeerterrein aan een grasrand. Veel verkeer is er niet en het parkeerterrein is maar voor een klein gedeelte bezet. Alle voorzieningen voor campers zijn aanwezig zoals het lozen van vuil water, het innemen van schoon water enz.
De volgende dag wordt het Florenville, we zoeken daar een boer uit het SVR programma en we vinden daar een boer met en heleboel paarden, een rotzooi-achtige camping met allemaal jonge meiden die de hele dag met paarden bezig zijn. Verder is er nog een schoolreisje te gast en komen regelmatig ruiters hun paard daar afzadelen en het paard in de wei zetten bij alle paarden die er al rondlopen. We staan prachtig aan de rand van een hobbel de bobbel terrein en kunnen alles prima overzien. De hele “DOENING” bestaat uit oude caravans, tenten, schuren enz. en het zit allemaal vol met gasten.
’s Avonds besluiten we om de volgende dag naar een oud bekend adres te rijden in de buurt van VERDUN, de Forellen kwekerij waar we al een paar keer eerder geweest zijn. Na een dagje rijden was dit adres weer een voltreffer. Je staat voor 3 euro op een prachtig onderhouden gazon, alle campervoorzieningen zijn aanwezig en voor een erg redelijke prijs kan je ’s avonds heerlijk Forel eten in het restaurant. Een wandeling langs alle Forellenvijvers is op zichzelf al iets bijzonders.
Internet: aubergedelapechealatruite.com in 55300 Lacroix sur Meuse.
’s Anderen daags vervolgen we onze tour en gaan naar een camping uit de beroemde Franse campergids, “LE GUIDE OFFICIEL CAMPING CARAVANING” “Les 9333 campings de France” Uitgegeven door de FFCC Frankrijk.
De camping die we uitzoeken is een Municipal campinkje midden in een dorp van 170 inwoners. De naam van het dorp is AUTRY. Wij zijn de enige gasten, het toiletgebouwtje is kraak helder, we betalen 7 euro aan een aardige dame die ons inschrijft als campinggast. ’s Avonds wordt er door de bewoners van het dorp Petanque gespeeld op de camping. Later die avond krijgen we het eerste onweer van deze vakantie. Het gaat flink te keer en blijft lang na-rommelen.
De reis gaat verder nu weer iets naar het noorden want we zijn op zoek naar een Franse boer waar we al eerder zijn geweest in Maisoncelle-et-Villers. De boerderij wordt weer van top tot teen bekeken en de boerin maakt voor ons ’s avonds een heerlijk maal klaar.
De volgende dag, dus vandaag, zaterdag 7 juli, gaan we richting het Houtmuseum in Renwez waar we al een keer voor de deur gestaan hebben op een Maandag, maar toen gesloten was. Vandaag hebben we meer geluk, het is prachtig weer om een buitenmuseum te bezoeken, we zijn er om 11 uur en bekijken in een tijdsbestek van bijna 3 uur alle wetenswaardigheden van dit grote museum.
We zijn ook in de buurt van Monthermé met zijn mooie camperplaatsen aan de Maas. Daar staan we dus nu en morgen om 10 uur, bij de koffie besluiten we waar we deze zondag naar toe zullen gaan. TOT DE VOLGENDE KEER met groet van Piet en Hans

• 08 Juli 2017 - 23:00

Jeannet :

Hallo hans en piet,
    Al een leuk ritje achter de rug.
    En vast weer een leuk plan aan het maken of gemaakt voor de rest van jullie tocht.
    Wij zijn intussen een weekje thuis uit Griekenland.
    Wat kan camperen toch fijn zijn.
    Veel plezier verder.
    Groetjes

• 09 Juli 2017 - 07:54

Bas:

Mooi verhaal van een mooie reis / rondrit opa!

• 09 Juli 2017 - 10:14

Jeanne:

Ha Hans en Piet,

Weer leuk om jullie belevenissen te lezen! St Vith, ook bij mij bekend.
    Heerlijk forel eten op zo'n mooie plek!
    Wij zijn nu een rondje scandinavie aan het rijden, komen ook in de lofoten en
    Verder. De vorige keer niet gelukt!
    Weet je nog?
    Je kunt me volgen als je dat leuk vindt: pieterenjeanne.nl
    Groetjes beide en een fijne voortzetting van jullie vakantie.

• 10 Juli 2017 - 09:03

Annemiek:

Toch mooi om te ontdekken hoeveel je nog niet gezien hebt, terwijl het allemaal zo dichtbij is. Leuk! Rijd voorzichtig en geniet er maar verder van!

• 10 Juli 2017 - 11:59

Cok Hassels:

Hoi Hans en Piet
    Wij waren afgelopen weekend ook in Maastricht Mies,Ina en Cok
    Waren bij het concert van Andre Rieu was schitterend en wat een mooie stad.
    Er is een prachtige camperplaats waar wel 100 campers kunnen staan.
    Prettige dagen nog op jullie tour groetjes Cok

• 11 Juli 2017 - 17:23

Hen En Aafje:

Hans en Piet.
    Mooi verhaal en genieten maar weer.
    Groetjes H&A