HET LAATSTE VERSLAG VAN DEZE RIT - Reisverslag uit Herk-de-Stad, België van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu HET LAATSTE VERSLAG VAN DEZE RIT - Reisverslag uit Herk-de-Stad, België van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

HET LAATSTE VERSLAG VAN DEZE RIT

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

12 Juli 2017 | België, Herk-de-Stad

NOG EEN WEEK DWALEN DOOR FRANKRIJK EN BELGIË

In Monthermé sta je met je gezicht naar de Maas. Camper naast camper en het is daar meestal erg druk maar we hebben nog altijd een leuke plaats kunnen bemachtigen. Na de vermoeiende bezichtiging van het Forestmuseum in Renwez is het hier goed toeven. Een beetje mensen en scheepjes kijken en op een leuk terras een biertje drinken. Aan de patatkraam het avondmaal nuttigen en niet al te laat naar bed.
De volgende dag, dus op zondag 9 Juli, wordt bij de koffie besloten naar het dicht in de buurt liggende vestingstadje ROCROY te gaan. Na 25 kilometer op de teller komen we op een schitterende camperplaats, in de schaduw met hoge bomen en vlak bij het centrum van Rocroi.
De plaatsnaam kan je op 2 manieren schrijven. Tom Tom kent alleen Rocroi.
Onze stadswandeling is de moeite waard, veel mooie oude gebouwen en oude vestingwerken.
Het diner in de open lucht (tussen de campers) bestaat vandaag uit Kip-vleugeltjes met gebakken ui, kropsla, stokbrood, appelmoes-compote en chocoladevla toe. Alles buiten klaar gemaakt op het o zo gevaarlijke gastoestelletje, dat je trouwens tegenwoordig weer volop kunt kopen.
Uit alle folders en boekjes heeft Piet, die toch meestal de beste ideeën heeft, een plaatsje in Frans België ontdekt dat bekend staat als “Boekenstad”. Nu zullen dat dus wel allemaal Franse boeken zijn maar de weg er naar toe is aantrekkelijk en voor de rest zien we het wel.
Maandagochtend vertrekken we dus naar Redu nadat we eerst de Aldi zijn doorgewandeld. Het wordt een prachtige rit van bijna 70 Km. vooral door bossen en kleine gehuchten en bij aankomst in Redu stuiten we op een kermis zodat we opeens moeten gaan zoeken waar de camperplaats zou kunnen zijn want Tom-Tom houdt geen kermiskalender bij. Ja… daar is ie…!! een grote parkeerplaats met nog enkele andere campers. Het nadeel is dat er bij deze parkeerplaats geen rekening gehouden is met campers die horizontaal zouden willen staan. Alles is schots en scheef maar met een beetje improvisatie gaat het. Een bezoek aan de kermis van 3 kramen, 4 winkels met antieke boeken maar op maandag gesloten. Over de kermis lopen en dan een biertje en iets eten op een terras.
Aan en in de camper iets rommelen, de avond vliegt voorbij.
Op dinsdagochtend (11Juli 2017) om 10 uur bij de gebruikelijke koffie-vergadering wordt de tocht van deze dag vastgesteld. Einddoel is Huy (Hoei). Je staat daar aan de Maas midden in het centrum van de stad. De rit gaat met een kleine omweg via St. Hubert omdat daar water te tanken is en Piet zijn watervoorraad op is. Hij had een iets lekkende waterleiding-slang waardoor hij alle watertank-beurten oversloeg en met flessen rommelde. Dat euvel lijkt voorbij dus nu maar water tanken. Bij de camperplaats in St. Hubert staat een groot beeld dat wanneer je er erg lang en goed naar kijkt Maria met het kindeke Jezus moet voorstellen denk ik, Piet ziet dat niet zo en vindt het maar een gek ding met spiegels en andere toeters en bellen er aan. De foto zit in Piet zijn toestel en komt dus later. Verder op weg naar de stad Hoei, een rit van bijna 70 kilometer die, wanneer je de TOM TOM op “snelwegen vermijden” zet hij je over de “Provinciale snelweg” laat rijden en dat is nu ook weer niet de bedoeling dus…. met mijn I-Phone TOM TOM app. op “kronkelwegen” gaan we verder door een schitterend landschap, kleine dorpjes en mooie vergezichten.
In Huy aan de Maas staan is wel leuk maar ook erg lawaaierig vanwege het verkeer midden in de stad. Wij hadden de pech dat we tussen de buien door net een leuk pleintje konden vinden voor een biertje en dat was dan ook alles.
Het einde van onze trip komt in zicht, nog een paar dagen en de afspraken kalender neemt de touwtjes weer in handen.
Herk-de-Stad wordt het einddoel voor Woensdag 12 Juli. Een bekende en rustige plek aan een schitterend aangelegd park niet ver van het centrum. Ook nu weer de rit met “kronkelwegen” langs het “Boerenland” en deze keer wel super mooie oude dorpjes met oude, goed onderhouden, boerderijen waar je nog door een poort op de binnenplaats komt. Vergezichten om van te smullen over glooiende korenakkers in een “Bosdecor”.
In Herk-de Stad een wandeling door het park naar het centrum is goed voor de dagelijkse gymnastiek, het biertje is daarbij een vast gegeven. Morgen gaat het verder naar Retie, het punt waar onze reis begon en waar we hem ook gaan afsluiten met een lekker diner bij de slager met zijn eigen superrestaurant aan het jachthaventje.
Mijn reis gaat via Rhenen, waar de grootste concentratie van mijn nakomelingen woont, weer naar Driehuis waar de camper op zaterdag weer op stal gezet zal worden en klaar staat voor de volgende rit.

De groeten uit Herk-de-Stad
Hans en Piet.

• 12 Juli 2017 - 23:57

Jeannet :

Leuk verslag weer, hans.
    Was een trip om echt van te genieten.
    Waar gaat de volgende reis heen?
    Zie je a.s. vrijdag in Rhenen.
    Groetjes aan piet.

• 13 Juli 2017 - 10:52

Ineke En Martin Verschoor:

Zoals altijd een uitgebreid en leuk verslag van jullie belevenissen.
    Wij beleven vandaag onze laatste dag in Bad Bentheim en gaan morgen naar onze vierde stek in noord-limburg t.w. Posterholt.In BB hadden we een bungalow van de Roompot en in Posterholt gaan we gebruik maken van een bungalow van Landal.
    We zijn nu zes weken op stap en mogen over de weergoden niet klagen. Daardoor hebben veel in de omgeving van BB kunnen fietsen, waarbij we gebruik hebben gemaakt van het fietsknopenpuntensysteem.
    Hoe dan ook de komende drie weken laten wij ons nog niet zien in "De Luchte"
    Groet van Ien en Mart

• 13 Juli 2017 - 15:03

Ans:

Weer genoten van je reisverslag.
    Dicht bij huis ook veel te zien wat we nog niet kennen.
    Ben benieuwd wat de rest van de zomer gaat worden.
    Hoop dat alles goed gaat met Piet.
    Zelf 23 Juli weg.
    Groeten aan de Fam.

• 15 Juli 2017 - 06:12

Annemiek:

Dat was weer een mooie reis, en toch zo dichtbij. Tot snel weer in het Noord-Hollandsche!