EVEN BIJPRATEN - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu EVEN BIJPRATEN - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

EVEN BIJPRATEN

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

10 Juni 2018 | Denemarken, Hirtshals

EVEN BIJPRATEN
Denemarken, Maandag 4 juni en verder tot en met Zondag 10 juni.

De reis gaat verder, we hebben nog steeds prima weer. dat is voor Denemarken wel uitzonderlijk te noemen. Wij boffen, de Deense boeren beginnen te klagen over te weinig regen.

De reparatie van mijn TOMTOM APP is niet gelukt. Piet heeft nog een oud model Tom Tom bij zich, die doet het gelukkig ook nog en die kan ik gebruiken.

We zwalken maar zo’n beetje in Noordelijke richting door het land en houden de westkant aan. Je rijdt dan een tijdje over een smalle strook duinen met opeens een héél modern en groot museum dat speciaal gemaakt is om te vertellen hoe het paviljoenschip “St. George” in ca. 1600 is vergaan voor de Deense kust. Het verhaal wordt van A tot Z verteld, je kunt je nauwelijks een beeld vormen van hoe dat ooit allemaal is gegaan. Ze hebben veel spullen gevonden en dat is allemaal te zien met een erg pakkend verhaal er bij. Veel filmpjes en poppen in kostuum enz. Om een idee te geven, het gebouw heeft 3 etages en een kelder. Het roer van het schip hebben ze gevonden en staat in de kelder op de grond terwijl je op de derde etage de bovenkant ziet. Een schip met ruim 700 zeelieden aan boord, niet te geloven. Slechts een handvol mensen heeft de ramp overleefd.

De overnachting is dit keer in LEMVIG en wel speciaal omdat Piet een beetje te weinig LPG om te koken en te koelen bij zich heeft en er hier volgens de gegevens van internet een pomp zou staan. LPG is in Denemarken bijna niet te vinden. We stoppen voor de poort van een grote camping bij een zogenaamde “pitstop voor campers”, dus mannetje aan mannetje voor een lekker prijsje en…….. allemaal Nederlanders. Piet gaat op zoek en komt zonder resultaat terug. De volgende morgen gaan we nog eens op zoek naar een LPG pomp. We komen niet verder dan een aardgaspomp en daar hebben we niks aan. De reis gaat verder.

In STRUER is het B&O museum plus een Deens-Design afdeling. Daar is erg veel te zien en we blijven er lang alles goed bekijken. De lunch in het museum is super voor een normale prijs, dat valt even mee. Dan op naar de overnachtingsplaats in Holstbro bij een grote boer die 10 jaar geleden alle 1000 varkens heeft verkocht en sedert dien stil leeft in een knots groot spul. Schuren met stalling voor antieke oude auto’s en moderne caravans, grote loop-eenden, waarvan er één 18 kuikens heeft en een kat die permanent muizen vangt en ze laat zien.

Hier kunnen we prima onze WASDAG houden, mooi weer, een wasmachine, veel waslijnen
en blijven dus 2 dagen.

Weer onderweg vinden we dan een openlucht museum ongeveer zo iets als in Arnhem maar dan op zijn Deens. Warm, heet, doodmoe van het slenteren.

Het is opmerkelijk dat we op zoek naar leuke overnachtingsplaatsen steeds bij boeren terecht komen die er mee gestopt zijn en er een kleine camping voor kampeerauto’s en een Bed & Breakfast op nahouden.

Deze keer, op 7 juni wel bijzonder. Met zijn drieën achter elkaar op een ruime strook gras tussen erg oude schuren en de overwoekerde restanten van nog veel oudere schuren tussen bomen.
Wel erg rustig.

Naar het noorden gaat het verder richting Jesperhus met zijn BLOMSTERLAND. Een groot park met veel bloemen en planten van alle soorten met daarbij veel pretpark dingen die kinderen leuk vinden. We zijn snel uitgekeken. De rit gaat naar het noorden tot BROVST door een super natuurpark met aan twee kanten water. De nacht bij een manege met veel dure paarden en een jonge broer die erg enthousiast ons alles vertelt over zijn bedrijf en laat zien.

We zijn nu zondag 10 juni op een camperplaats in HIRTSHALS voor de volgende zoektocht naar LPG, morgen weten we meer.

GROET VAN DE SOLO’s IN DENEMARKEN
Piet, Herman, Hans

• 11 Juni 2018 - 05:06

Renee:

Het gaat lekker zo te lezen

• 11 Juni 2018 - 07:40

Ineke En Martin:

Zo, je bent al in Hirtshals dus in het noorden. Nu afbuigen naar Kopenhagen?

• 11 Juni 2018 - 07:50

Henk EnAafje:

Hoi alles gaat prima bij jullie genieten maar.
    Bedank voor de felicitatie voor Aafje
    Zijn net terug van een cruise naar Noorwegen ook daar prachtig weer.

• 11 Juni 2018 - 09:12

Xander:

Opa,

Dat zijn weer een paar leuke dagen geweest...
    Zie maar 5 tankstations met LPG.
    Allemaal wel een stuk zuidelijker dan jullie nu zitten.
    Zie hier de steden met LPG:
    1. Tinglev
    2. Middelfart
    3. Rodding
    4. Odense N
    5. Romo

www.mylpg.eu/stations/denmark/list

Veel plezier en goede reis

• 11 Juni 2018 - 09:27

Ans,:

Wat een leuk verslag weer, heb er van genoten.
    Zelf lig ik in het Rode Kruis met een heel vervelende ontsteking aan been.
    Komt wel weer goed.
    Geniet nog van de verdere reis.

• 11 Juni 2018 - 12:54

Carolien En Hans:

Alweer een spannend verslag van jullie avonturen. Fijn dat alles zo soepel verloopt, behalve het zoeken naar LPG dan. Nog veel plezier en we kijken uit naar het volgende reisverslag!

• 11 Juni 2018 - 18:23

Jenny Schellekens - De Laat :

Hoi Hans, heeft Herman( ons pap) ook de was gedaan?
    Nog veel reisplezier. Groeten aan alle drie.

• 11 Juni 2018 - 21:17

Cor En Mienken :

Weer een leuk verslag over jullie acties. Het is ook wel
    boffen met dit weer.
    Groeten voor jullie 3