MAIS - ZONNEBLOEMEN - BERGEN - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu MAIS - ZONNEBLOEMEN - BERGEN - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

MAIS - ZONNEBLOEMEN - BERGEN

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

13 Juli 2014 | Hongarije, Esztergom

LANDBOUW MUSEUM

DINSDAG 8 JULI

Afscheid van het Nederlandse stel, betalen en gaan.
De richting die we gekozen hebben is noordelijk. Bij de koffie wordt de route besproken. Eerst naar een landbouw museum in MEZOKOVESD, een rit van ca. 75 kilometer. Je weet nooit wat je te wachten staat. Deze keer overtrof het alle verwachtingen. We moesten onze leeftijd opgeven en met rijbewijs laten bewijzen !! boven 70 jaar gratis toegang. Wat zien we........ In grote schuren, en onder afdaken honderden grote, hele grote, hele kleine, opgeknapte, verwaarloosde, nog op te knappen spullen die de laatste 150 jaar bij de landbouw gebruikt werden. Een complete Amerikaanse watermolen, Tractoren, een complete energie-centrale anno 1950. Combind Harvesters in grote getale van hout en metaal enz.enz. ................ maar dan........ komt de man van de kassa mevrouw er aan en begint ons in het Hongaars (met handen en voeten) te vertellen dat hij in Mei in Neunen is geweest op een grote show van oude landbouw machines enz. En dan moeten we door een poortje en een gangetje en daar staat dan nog eens zoveel aan spul dat nog niet klaar is voor het museum. We komen niet meer van hem af..... en dan plotseling een hevige regenbui, dus nog een uur verhalen aanhoren tot het droog wordt n de campers kunnen bereiken. We nemen afscheid.

In de buurt is een camping, de vriendelijke mensen wijzen ons de weg daarheen, het is een klein dorp dat naast de stad ligt. Zwembaden, hotels, enz. en een grote, dus ook deels verwaarloosde camping. Goed geslapen, het drinkwater stinkt hier niet dus tank vullen, koffieberaad en richting (moeilijke naam) BORSODBOTA .... we gaan.

WOENSDAG 9 JULI

Het landschap verandert, bergen in de buurt, heuvels om te rijden. De wijn wordt in grotten bewaard, en vanuit grotten verkocht. Geen parkeerplek te vinden, alles smal en nog eens smal, dus geen wijn. Er hangt een ontzettende plensbui boven ons hoofd maar hij is nog niet losgebarsten. SZILVASVARAD stad van paarden en een uitkijktoren heel hoog op een berg, 5 km lopen of met een treintje naar boven, het plenst van de regen, weinig zicht, parkeren en afwachten. (niks voor ons) Museum in zicht, hebbes !! Poppen die oude koningen voorstellen mooi aangekleed en een mooi verhaal er bij. (tussen het jaar 850 en 1800 bestonden ze in het echt). Het leken geen aardige jongens. ! Naast de parkeerplaats een groot erg slecht onderhouden gebouw uit 1980, dat was DE MANEGE VOOR DE LIPIZANER SCHIMMELS (ca.800 zitplaatsen), onlangs hebben ze een geheel nieuw paardenstadion gebouwd. Het oude rot wel weg. Een jongen was bezig een paard aan een lijn te laten ronddraven in de bouwval.

Dan maar verder, heuvel op heuvel af tot in BORSODBOTA een gehucht met een camping die door Nederlanders wordt gerund. (en bevolkt) Prettige ontvangst. Vanavond voetbal in de kantine. Nederland / Argentinië. Nu ga ik iets te eten maken, het is half acht, om 22.00 uur is de wedstrijd.................. VERLOREN ! Toch was het een gezellige avond met hapjes en drankjes voor de camping gasten.

DONDERDAG 10 JULI

We moeten ook nog eens naar huis, vandaag wordt de terugreis ingezet. De uitgestippelde reis gaat naar BALASSAGYARMAT, we willen langs de grens met Slowakije en Tsjechië ten noorden van Boedapest rijden, ca. 130 km. Grote steden slaan we hier over als het kan.
Afscheid nemen van de vriendelijke mensen in BORSODBOTA op het BAKKIE klinkt “rijden maar”. De reis gaat deze keer door niet al te hoge bergen met heel veel haarspeldbochten, langs vieze industriesteden en schitterende vergezichten. Het is een dagje “sturen” en “remmen” . De camping was eerst niet te vinden omdat er kennelijk bijna niemand van deze kleine stadscamping gebruik maakt, maar, het hek stond open en wij manoeuvreerden met moeite het terrein op. Nadat we goed en wel aan een wel verdiend biertje zaten kwam een aardige mevrouw alles in het toiletgebouw aanzetten en we konden ons bij haar ook als klanten laten inschrijven.
2300 Florint (€ 7,-) per camper incl. Stroom.
Ik heb vanavond pannenkoeken gebakken .......... heerlijk met meloen toe.

VRIJDAG 11 JULI

Volgend station is ESZTERGOM. De weg daarheen is een gewone, voor ons model Nederlandse provinciale weg, maar we gaan met een pont over de Donau, en dat is wel weer iets speciaals. Een krikkemikkige platte bak met een roestige sleepboot er naast die nu door de twintigste eigenaar wordt bestuurd. Twee jongens die het ding met kabels aan de wal moeten sjorren om de auto’s er op te laten gaan ...... en dan varen !! ’s middags in ESZTERGOM al het BASILIEK geweld grondig bekeken (alles is overdreven groot.) De camping opgezocht. En ook nog met een veel te snel rijdende toeristentreintje de hele stad Esztergom en de buurstad Sturovo afgerost. ’s Avonds regen.

ZATERDAG 12 JULI

Over de Donaubrug is Sturovo in Slowakije, daar is een automuseum, (dat hebben we gezien vanuit het racende toeristen-treintje). Wij met de taxi daar heen. Korte rit over de brug die de grens vormt, (rit kost € 5,-) Maar nu komt het......Wat een grap........... Piet maakt van de overkant van de straat een foto van de ingang van het “Museum” en wanneer we naar binnen willen moet hij eerst € 2,- voor het maken van de bewuste foto. Daarna komen de entree kosten !!. Dat doet Piet niet en wij dus ook niet,............. geen museum !! Zo te zien van buiten af stelde alles ook niet veel voor.
Wandeling door STUROVO in Slowakije, weinig verschil met de Hongaarse uitstraling. Midden in het stadje een grote (slecht onderhouden) erebegraafplaats voor Russische soldaten die omstreeks 1945 gestorven zijn. Inclusief grote pompeuze beelden.
Wandelen over de Donaubrug terug en zoeken in Esztergom een beetje stadse gezelligheid die er niet is, op zaterdagmiddag na 12 uur is alles uitgestorven. Trouwens, de hele stad kan wel een opknapbeurt gebruiken.
Alles bij elkaar toch een fikse wandeling van enkele uren. Morgen, zondag gaan we verder.
TOT ZO VER EN ALL THE BEST !!

• 13 Juli 2014 - 08:02

Renee:

Hi vroege vogel, niet te veel foto's maken dus. Dan wordt het een dure reis

• 13 Juli 2014 - 12:03

Martin En Ineke Verschoor:

Hoi, Hans, we volgen je nog steeds op de voet aan de hand van je uitgebreid en onderhoudend verslag.
    We zijn zelf nog niet op pad, maar hopelijk gaat dat begin augustus gebeuren.
    Nog veel plezier toegewenst.

• 13 Juli 2014 - 17:04

Carolien:

Hallo reizigers, zo te lezen vermaken jullie je wel. Leuke foto's. Heeft Herman (mijn vader) al een kapper gevonden of zet ie zijn hoed maar op voordat hij op de foto gaat? Groeten en veel reisplezier! Carolien de Laat

• 13 Juli 2014 - 18:57

Jeanne:

Mooi weer Hans, leuke reis, en ja ik was ook ooit in Hongarije, mooi land wel.
    Maar nog veel te doen.
    Een fijne verdere tocht met elkaar, gr Jeanne ook van Pieter