EEN STRALEND VOORJAAR 2014...VAKANTIEPLANNEN !! - Reisverslag uit Driehuis, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu EEN STRALEND VOORJAAR 2014...VAKANTIEPLANNEN !! - Reisverslag uit Driehuis, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

EEN STRALEND VOORJAAR 2014...VAKANTIEPLANNEN !!

Door: OPAHANS

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

23 April 2014 | Nederland, Driehuis

Het is niet te geloven maar de tulpen staan begin maart al bijna helemaal in bloei. Ik heb het druk met het maken van de vakantieplanning voor dit jaar.

HET WORDT WEER EEN
CAMPERVAKANTIE VOOR OPAHANS

De maand April en de maanden Juni en Juli zijn gereserveerd voor mijn vakantie in 2014. Dat vergt wel veel voorbereidingen, vooral wanneer er gedurende de wintermaanden ook nog eens het één en ander aan de kampeerauto is gesleuteld.
De koelkast stuk, is uitgebouwd en opgestuurd geweest. Gijs heeft alles weer prima in orde gemaakt.

April nadert, de SOLO club heeft zijn eerste bijeenkomst in LUTTENBERG, daar wordt dus het weekend van 4-5-6 April voor gereserveerd. In de voorafgaande dagen is het schitterend weer, trouwens, winter hebben we dit jaar niet gehad. Pasen is eind April......... Pasen, dus weer naar Ommen zoals gewoonlijk. De tijd tussen Luttenberg en Ommen vul ik op door samen met anderen hier en daar naar toe te gaan, met wie ?

Met Piet, mijn reisgenoot van vorig jaar heb ik afgesproken dat we deze periode overbruggen met een kleine zoektocht in het oosten van ons land. In Luttenberg zullen we wel zien wie er zin heeft om mee te gaan.

Piet en ik ontmoeten elkaar op Donderdag 3 April in Emst, op de Veluwe bij een forellen kwekerij. Daar kunnen we overnachten op de parkeerplaats en ’s avonds een lekkere forel eten. Dit doen we omdat we dan in Luttenberg bij elkaar in de buurt kunnen staan en de reis naar Hongarije kunnen bespreken.

Vrijdag samen onderweg naar het Solo gebeuren en we staan met de campers naast elkaar tussen de bijna 200 soortgenoten mooi in de rij op een prima camping waar alles keurig verzorgd is. Deze camping is van dezelfde organisatie als de camping die we eerder hadden in Maurik, dus een camping waar je ook zomerhuisjes kunt kopen voor geldbelegging. Wanneer ik om me heen kijk dan zal het nog vele jaren duren voordat alle huisjes en stukjes grond verkocht zijn. Wij staan perfect bij een gloed nieuw toiletgebouw.

Je bent er net en er is meteen met of zonder fiets van alles te doen, museums, beeldentuinen, door de natuur fietsen, demonstraties enz. Ik heb genoten van het Amerikaanse Motoren Museum, het Landbouw werktuig museum en een demonstratie van de Brandweer.

Schitterend fiets weer dus, in kleine groepjes met of zonder einddoel.

Zaterdagavond “Het Buffet” je krijgt genoeg te eten maar het is altijd weer afwachten hoe. Luttenberg special: Gooi alles tegelijk op je bord, voorgerecht, hoofdgerecht nagerecht, het is een warboel maar wel lekker.

Het optreden zaterdag van één of ander gek mens uit de buurt is een succes, haar naam ben ik vergeten maar ze zorgde er wel voor dat iedereen uit zijn bol ging.

Zondagochtend is het feest weer afgelopen, na een lekker broodje “ROT-OP” en koffie vertrekken er veel. De achterblijvers helpen bij het opruimen van de tenten enz.

Het is nu maandagavond 10 uur, er vallen nu voor het eerst een paar regendruppels. Vandaag met de achterblijvers ongeveer 40 kilometer gefietst met Mies, Johan, Piet en Jan. De eerdere dagen was de fiets afstand iets minder, maar dit is wel genoeg.

Dit Solo-Weekend verliep weer als vanouds erg gezellig, bij zo’n grote groep mensen beperk je je toch tot een klein groepje en maak je hier en daar kennis met een nieuwe lotgenoot. Je gelooft het niet maar er stonden 200 “Solo-campers” op het terrein.

Dinsdag, Johan, Piet en ik gaan samen proberen de tijd tussen het afgelopen weekend en de Paas bijeenkomst in Ommen op te vullen met wat korte ritjes. Op het programma staat allereerst, op verzoek van Piet een rit naar Wijhe, waar een camperplek aan de IJssel is. 10 plaatsen aan de “loswal”, prima gestaan, lekker geslapen, erg veel wind en behoorlijk koud. Prijs 5,- per nacht, niemand gezien om geld op te halen.

Waar nu naar toe ? “Oude Willem”... van vorig jaar, de camping van Staats Bosbeheer. 70 KM eigenlijk te ver voor een rustige rit. Wat is er nog meer ?? Groen boekje, Natuurcamping van Staats Bosbeheer in Staphorst, 30 KM, dat doen we TOM TOM “kronkelwegen”.

Een goede keus. Midden in een bosgebied direct bij Staphorst, prima campinkje met alle voorzieningen en een overdekte stookplaats met vuurkorf, lekker stoken met een wijntje, lekker fietsen.... wat wil je nog meer.... we blijven twee dagen.

Even ter zaken, om te kunnen kamperen in een Staatsbosbeheer gebied moet je langs een onbemande computer midden in het bos om je aan te melden, dat is even wennen.

Het is nu Donderdag 10 April 22.40 uur. Heldere hemel, klein maantje, ik ga naar bed........welterusten !

Waar gaan we morgen naar toe ? 10.30 uur koffie ! Het wordt Slagharen.

Mijn zoon Gijs is jarig, wordt 49, zijn verjaarsfeest heeft hij, samen met vrienden al op 5 April gevierd ergens in een kroeg, dat doen ze al jaren samen, dan hier dan daar. Dit jaar was ik er niet bij, dan maar even SMS-sen.

Vrijdag Slagharen, daar is morgen een “zwarte markt” net zo iets als in Beverwijk maar kleiner, Piet wil daar heen. Het wordt de boeren camping KOSSE niet ver van de ingang van het pretpark. Mooie plek, prettige camping baas, wijds uitzicht.

Toeren met de fiets door Slagharen stelt niks voor, om 6 uur lekker eten bij de Chinees. Naar de camper en naar bed. Morgen vroeg op, de zwarte markt!

Zaterdag 12 April, het is hier behoorlijk mistig en de mist trekt ook niet al te snel op. Samen koffie drinken om een uur of 10, bibberen in de mist maar... het wordt lichter en ineens schijnt volop de zon.

Naar de Zwarte Markt, met Beverwijk in het achterhoofd, ik denk... allemaal mensen op weg naar de markt, hier is daarvan geen sprake, op de speciale parkeerplaats staan bijna geen auto’s dus we wachten maar even af. Buiten staat één kraam met oude autootjes van plastic en nog meer van dat soort zooi. Wij naar binnen, €2,- incl. Koffie. Eén grote hal vol met kramen met marktkooplui waarvan de meeste nauwelijks Nederlands spreken en met het gebruikelijke aanbod. Natuurlijk kopen we dingen die we wel of niet nodig hebben. Het is wel een gezellige wandeling door de hal, er zijn meer standhouders dan kopers !! Bij de gratis koffie een flink stuk appeltaart met slagroom. We verlaten de beurs met voor Piet een nieuwe portemonaie en ik met een leuk hoedje. Samen hebben we ook ieder een “Let” snoer van 5 meter ........ veel licht weinig stroom...... gekocht ? afwachten maar.

Klaar met beursgeweld, naar buiten, daar schijnt de zon, lekker, nog even bij JUMBO iets kopen. Vandaag nu eens echt in mijn eigen camper een lekkere biefstuk, sla en gebakken aardappelen. Eerst buiten zitten in de zon en over alles praten, thee, enz. wijntje en dan biefstuk bakken. Wat een luizenleven voor een oud mens...!!

Vanavond dit verhaal verder schrijven en naar bed.
Morgen, zondag, zien we wel verder. Piet wil maandag een aantal Kringloop winkels in de buurt bezoeken op zoek naar “WERKVOLK” kleine beeldjes waarvan hij er al 300 heeft. We gaan zondag een stukje met de camper rijden en dan maandag speuren.

De zondag begint met schitterend weer, onbewolkte hemel, niet warm. Koffie in het zonnetje en vertrekken rond het middag uur naar Elim, een kilometer of 20 verder, een zogenaamde “Camperplaats” bij een hobbyboer. Er staan al 5 kampeerautto’s, het terreintje is erg hobbel de bobbel en zanderig terwijl er nergens enige bescherming tegen de wind is, alles in het open veld. Ik stel voor om nog eens 25 kilometer te gaan rijden naar Zuidwolde. Volgens het groene boekje is daar een natuurcamping, we vertrekken en vinden een soort boeren natuurcamping tussen de bosjes en de aardappel akkers. Adres Ten Arlo 5 “DE BULTE” Zuidwolde. Een beetje gezellig rommelig en heel erg rustig tussen fruitbomen en bosjes. Alles, wc, douche werkt.

Tijdens de borrel van vijf in de klok wordt er vergaderd. Piet wil morgen, een groot aantal kringloopwinkels in de buurt bezoeken, ik geloof wel 10 stuks om te kijken of er nog kleine beeldjes te vinden zijn voor zijn verzamelwoede met de titel “WERKVOLK”. Johan en ik gaan dan een stukje fietsen in de buurt.
We hebben de campingbaas, die op het terrein woont, om 20 uur onze schulden betaald. Het zal van het weer afhangen hoe morgen de dag verloopt.

Maandag 14 April zal een koude en buiige dag worden. Nu en dan een zonnetje om de moed er in te houden. Staand een kopje koffie en Piet gaat op jacht. “Werkvolk”
Met “Accuweather” kun je zien waar de buien hangen en wanneer ze op je dak vallen. Tussen 11 en 14 uur lijkt het droog te blijven. Johan en ik fietsen naar Zuidwolde, iets inkopen bij de super en weer terug. We krijgen het droog voor elkaar. Weer thuis even pitten. Piet is ook al weer terug en heeft één stuks “Werkman” gevonden, een zeeman met houten poot ! De rest van de dag verloopt volgens het vaste schema, om 5 uur borrellen, de camping heeft een leuke overkapping met banken en stoelen, daar zitten we droog. De enige alleenstaande “vreemde” camperaar drinkt ook een glas met ons mee, dan eten en de avond vullen met binnen zitten omdat het te koud is en vroeg naar bed.

De nacht van Maandag 14 op Dinsdag 15 April begint met een stralende hemel met een bijna volle maan er is de hele nacht geen wolkje aan de hemel maar daardoor is het wel héél erg koud, .... nachtvorst ! Mijn kachel is de hele nacht aan gebleven op een laag pitje, wel lekker !

Dinsdag ochtend, dan weer een korte bui, dan weer het zonnetje, maar aangenaam is de temperatuur niet. Koffie drinken in de blokhut van de camping met tafel, stoelen, bibliotheek enz. Om 12 uur richting Zuidwolde, inkopen gedaan bij “Action” enz. In een snackbar een uitsmijter en verder op stap naar het gehucht OUDE WILLEM waar we vorig jaar om deze tijd ook al eens waren. Onderweg nog naar Werkvolk voor Piet gezocht en gevonden, om 5 uur in Oude Willem zijn we juist op tijd om een glas te drinken op een geslaagde dag. Koude en harde wind zorgt er voor dat we met 3 man binnen gaan zitten in mijn camper, wat wonder boven wonder ook nog eens goed lukt na een beetje verbouwen van tafel en stoelen.
Om 7 uur gaat ieder zijn eigen weg. Het zal vanavond wel weer met de kippen op stok worden met de kachel aan.

Woensdag. Het was een koude nacht met een nachtvorstje. Hoe zal die knul met zijn tentje, die zo stond te ploeteren om het ding overeind te krijgen geslapen hebben in zijn tent ? 10 uur koffie tijd, we vragen of hij ook een bakkie lust. Ja graag ! Het voorstellen gaat zoals gewoonlijk alleen met de voornaam Hans, Michel, Piet, Johan.
Ja, wel lekker geslapen, en beetje koud maar ik heb een goede slaapzak. Een beetje heen en weer keuvelen, Michel, komt uit Rotterdam enz. enz.
Dan fietsen, het is schitterend weer geworden, ca. 20 kilometer op de fiets, het zelfde rondje als vorig jaar met Cok en Mies.
Het wordt vanavond BBQ, Michel schuift aan en bakt zijn eigen vegetarische worstjes. Afwas en kampvuur, dat kan nog op de campings van Staats Bosbeheer.
Om 10 uur naar binnen, ieder in de eigen camper (of tent) en naar bed. Morgen is er om 10 uur koffie !

Donderdag. Tijdens de koffie zakt Johan door zijn tuinstoel. Omdat Piet zo druk bezig is met zijn “Werkvolk” bij de Kringloop winkels lijkt het handig om daar ook even naar een nieuwe stoel voor Johan te gaan kijken.

Tijdens de koffie nemen we afscheid van Michel, alles wat gebeuren moet gaat nu van start, WC legen, water tanken, vuilnis dumpen enz..... afscheid van kampbeheerder.... en gaan.

De tuinstoel is snel gevonden voor 5,- . Doorrijden naar Ommen.

De grootste helft van de meute is al aanwezig dus,... hallo hier en hallo daar, zoenen, handen schudden...... Wij zijn weer in Ommen.

De kantine is nog beter geworden, de open haard brandt en de borrel van 5 in de klok vloeit over in de koffie enz. enz.

Goede Vrijdag. Wisselvallig weer, zon, regen, veel koude wind, na 14.00 uur kans dat het beter zal worden. De Paas-inkopen bepalen het gesprek. Naar de eier-boer om 80 verse eieren op te halen, we fietsen er met 12 man naar toe. Leuk gezicht die duizenden kippen te zien scharrelen op een groot weiland. Komt een vliegtuig in de verte aan, de kippen rennen allemaal tegelijk naar de grote schuur. Gevaar geweken... ze komen allemaal weer naar buiten. De boer geeft uitgebreide voorlichting over zijn bedrijf.

Een deel van de optocht kippenbezoekers gaat naar Ommen nadat de 80 eieren zijn afgeleverd op de camping, Rini en Nienke gaan met mij naar een beelden tuin in de buurt. In Witharen aan de Witharenweg 24. Schitterende beeldentuin met ook een meubelmakers atelier en pottenbakkerij. Dit keer heb ik niks gekocht alhoewel de verleiding wel groot is om een mooie schaal te kopen, maar waar laat je al die spullen dan weer in je kleine huisje ??

Zaterdag 19 April, met Piet op jacht naar asperges. Al vroeg op de fiets naar de aspergeboer, 3 km fietsen. Om 10 uur ’s ochtends al in de rij staan om aan de beurt te komen asperges te kopen. Dat lukt, lekkere dikke asperges, € 9,- per kg. De voorraad voor 22 personen past net in onze fietstassen.

De beeldentuin van gisteren in Witharen was wel erg mooi. ’s Middags nog maar eens, nu met een ander groepje naar Beeldentuin Witharen. We treffen het, we komen precies terecht bij de officiële opening van het seizoen. Koffie, gebak, toespraken en alle beeldende kunstenaars ter plaatse !! Wat mij opvalt is dat alle kunstenaars zo te zien minimaal 60 jaar oud zijn. Bij de bezoekers is dat anders, daar lopen alle leeftijden rond.

Terug op de camping komt na “Happy Hour” het diner met asperges, dat is weer even smullen !!! Asperges zo zacht als boter met alles wat daar bij hoort, ei, ham, saus, wijn, en koffie met gebak toe.

De nacht met heldere sterrenhemel, het is hier ’s nachts dood stil, geen verkeer te horen, soms hoor je een uil of een koe, dat is alles.

Zondag 20 April, eerste paasdag, het Paas-ontbijt, een lange tafel vol lekkers. Dit keer hebben we geluk met het weer, het wordt een schitterende dag, wandelen en in de zon zitten. Tegen 5 uur BBQ, smullen, van alles veel te veel. We beginnen zo vroeg omdat Helm nu eindelijk eens naar een echt Paasvuur wil gaan kijken en hij chartert Henk en Rien om ook met hem mee te gaan om kwart voor zeven, op de fiets 7 KM naar Vilsteren. Alle jaren hiervoor was er geen zin, of te koud, of te veel wind om naar het Paasvuur in Vilsteren te fietsen. Nu komen ze om ca. 10 uur terug, hebben het vuur gezien en zijn erg enthousiast. Het was niet te vergeefs.

De avond sluit ik af met het schrijven van deze laatste regels van de eerste Paasdag 2014 onder het genot van een kleintje whisky.

Maandag 21 April, tweede paasdag valt grotendeels in het water. Bij de koffie nemen enkele Paasgasten al afscheid. Het is nog droog, een stuk wandelen voor de regen valt gaat nog net. Vanavond is er aspergesoep, dat kan ook niet anders want wanneer er asperges gegeten worden is er altijd soep toe van de restjes.

Dinsdag ga ik naar huis, eerst het beeld “de tulp” ophalen in Mariënheem.

Volgend jaar is eerste Paasdag op 5 April, we zullen kijken hoe de vlag er dan bij staat.

Dit jaar Juni en Juli staat de rit naar Hongarije met Piet en Herman in de agenda.

Verslag daarvan komt er dus aan als alles goed gaat.
Nu ben ik al dagen bezig met "waar ben jij nu" om het te laten werken. Of het echt nu werkt weet ik niet. Misschien krijgen jullie wel alles 3 dubbel of zo. Excuus bij voorbaat.