TOT PECS NIET VERDER - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu TOT PECS NIET VERDER - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

TOT PECS NIET VERDER

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

29 Juni 2014 | Hongarije, Pécs

AANGEKOMEN OP HET VERSTE PUNT VAN DE REIS
SELLYE

In Sellye woont Jan, de Nederlandse vriend van Piet. Jan is een gescheiden man en woont alleen, wij bergen hem een bezoek en staan met 3 campers gewoon in zijn grote tuin op het gras. Woensdag 25 juni in de namiddag zijn we er. Hartelijke ontvangst, koffie wijntje biertje en heerlijke BBQ. Laat naar bed.

DONDERDAG 26 JUNI.
Wandeling door het plaatsje, echte Hongaarse platteland winkels en huizen, oud, of erg oud, maar ook nieuw en modern, alles door elkaar. Alles is in het stadje te vinden, zelfs een grote regionale dokterspost met 12 artsen in ploegendienst, en overal waar je loopt is wel een ooievaarsnet met ooievaars te zien. Na een kop koffie rijden we ’s middags naar PECS, ongeveer een uur rijden. PECS is een grote stad met erg veel woon-kazernes uit vroeger tijden, ze zijn wel goed geschilderd in vrolijke kleuren. Er is ook een gezellige oude binnenstad we hebben, met onze prive-gids, door de stad geslenterd en de bijzondere dingen bekeken. een reuzenpaard, de Moskee, de Opera, gezellige straatjes enz. ondertussen worden er inkopen gedaan, Piet koopt een nieuwe TOMTOM en Jan koopt een I-Phone......... We pikken een restaurantje en gaan naar huis.

VRIJDAG 27 JUNI
Stralend weer. Jan wil vandaag de omgeving laten zien en meteen na de koffie (10 uur) gaan we op weg richting Merenye waar Jan een tweede “Doening” (oude boerderij die hij aan het opknappen is) met meer dan een hectare grond. Hij maakt appartementen daar in en wil ze verhuren aan Hongaren, die een “Visvakantie” willen. Direct in de omgeving ligt een groot meer waar reuze karpers en andere vissen te vinden zijn. Het opknappen van de hele boere-doening zal nog wel veel tijd vergen maar twee appartementen zijn in een ver gevorderd stadium de foto’s spreken voor zichzelf.
Dan naar het grote meer, toevallig vangt een visser een hele grote karper. Ook nog een rit naar de grensrivier tussen Kroatie en Hongarije. Een machtig gezicht. En met een BBQ nemen we afscheid van onze gastheer die vroeg in de morgen vertrekt richting Nederland.

ZATERDAG 28 JUNI
Na de koffie, om een uur of elf vertrekken we van het terrein van Jan richting PECS.
Onderweg even hier en daar stoppen. De stadscamping in Pecs is snel gevonden, lekker onder de bomen in de schaduw. Morgen vroeg met de taxi om 8 uur naar de super grote rommelmarkt op zondag.

ZONDAG 29 JUNI
Vroeg op en naar de rommelmarkt. Het is net als overal op de wereld, veel spullen die je niet kunt gebruiken, of..... wanneer je ze wel zou kunnen gebruiken al jaren lang in je eigen keukenkastje staan te niksen. WEL GEZELLIG en GROOOOOT.
We struinen een paar uur over de mart en laten ons dan met de taxi naar het centrum rijden. Alles wat we de vorige keer gezien hebben bekijken we nog eens en gaan dan lekker uitrusten in een koffie bar met lekkere drankjes en................ mensen kijken.
Het is al laat in de middag wanneer we bij een Italiaan onze maag vullen en daarna met de taxi naar de camping gaan. NEDERLAND WINT VAN MEXICO.

MORGEN, MAANDAG 30 JUNI, GAAT DE REIS VERDER.

• 29 Juni 2014 - 23:23

Mienke:

Hoi Hans,
    Jij valt dus van de ene verbazing in de andere. Super dat het zo goed gaat.
    Het is dus echt een groot paard! Cor fiets nu in Ierland, zaterdag vlieg ik er ook heen.
    Een fijne reis verder,
    groetjes Mienke