EN VERDER - Reisverslag uit Herbeumont, België van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu EN VERDER - Reisverslag uit Herbeumont, België van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

EN VERDER

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

19 Juli 2015 | België, Herbeumont

HET LUKT AARDIG

Na 3 dagen in Thionville in de hitte, is het vandaag 8 Juli een opluchting om een klein stukje te rijden naar iets heel bijzonders in het dorp VECKRING de “HACKENBERG” een in een berg ingegraven fortificatie van enorme omvang. Tussen 1936 en 1939 gemaakt in de MAGINOT-LINIE om Frankrijk tegen Duitsland te beschermen. De aan elkaar verbonden forten beslaan vele kilometers onder de grond en bieden plaats aan meer dan 5000 soldaten die daar dan minimaal 3 maanden van de buitenwereld afgesloten kunnen leven. De bezichtiging met daarbij de demonstratie van kanonnen enz. duurde 3 uur, wandelen en met treintjes. Na afloop was alles en iedereen vertrokken en stonden we heerlijk rustig met 2 campers aan de rand van een bos.

Op 9 Juli landen we na een rit van 50 kilometer in PUTTELANGE AUX LACS op een municipaal camping aan een groot meer nadat we eerst in SAINT-AVOLD de VVV geplunderd hadden. Om verder te gaan hebben we een tas vol folders mee gekregen, dat wordt weer studeren en redeneren.

Het blijft rommelen, we zitten in de buurt van NANCY, en wel ten zuiden daarvan. Vrijdag 10 zijn we ’s avonds in GONDREXANGE. Wij zijn op weg naar ST. LOUIS waar in een kanaaltje een botenlift schepen in een grote waterbak naar boven en beneden vervoert.

HET “CIRCUS” WAS WEGENS REPARATIE GESLOTEN TOT 1 AUGUSTUS…. dat is lekker !!!

We rommelen wat in de buurt en halen in LUNEVILLE bij de VVV wat nuttige spullen om de reis verder in schema te zetten !! Volgende stop wordt Bayon, met ’s avonds een verassend vuurwerk op 100 meter afstand. Je komt onderweg van alles tegen, nu weer op de camping een fietser met aanhangwagentje en op zijn rug 4 zonnepanelen maat I-pad.

De volgende ochtend, waar naar toe ?? We bedenken een hele boel, gaan ook een paar boerenadressen af ……….. het is allemaal prut…. toch stranden we op een mooie camperplaats in MONTHUREUX sur Saone.

Het is nu maandag 13 juli, morgen is het de nationale feestdag in Frankrijk. Onderweg boodschappen doen, winkels morgen gesloten. Klein stadje gevonden met een “Super U” dat kan je wel zeggen “SUPER” en omdat het de gewoonte is geworden alle paden af te lopen, is de dag ruimschoots gevuld met winkelen. Dan verder, de nacht brengen we door in CHAUMONT, een camperplaats bij een jachthaventje, stoffige plek, maar vooruit maar.Het was toch even een heel gedoe. Piet wilde LPG tanken omdat anders de koelkast het zou laten afweten en omdat we altijd over die kleine binnenwegen rijden kom je bijna nooit een pomp tegen die LPG heeft. In Chaumont zou er zo’n tankstation zijn dus , na het vinden van de camperplaats doorrijden en zoeken naar en natuurlijk gevonden. ( LPG = in het Frans GPL.) De stoffige camperplaats hadden we al gezien en overal staan borden voor de “gemeente camping” dus wij daar op af. Een mooie goed uitziende camping municipal, voor wel 100 campeer-eenheden, aanwezig op de camping; 1 camperbusje en 1 caravan zonder mensen er bij. Op het kantoor staat in het Frans “ accueil ouvert” , wij kijken een beetje rond, het kantoor is gesloten en daar komt iemand in de verte aanwandelen. Hij vraagt ….. is dit een camper ?? wij zeggen ja ! Dan kunt u hier niet staan, het is alleen voor caravans.
Wij: en die bus dan ??, ja dat is een bus en geen camper, enz. enz. en dat allemaal op mijn beste Frans, kan je voorstellen hoe dat ging. Hij gaf ook nog wel even een briefje mee waarop we de camperplaats zouden kunnen vinden. Die hadden we dus al gezien.

Dinsdag 14 Juli, feestdag in heel Frankrijk, rustige wegen. Om te beginnen gaan we kijken naar een grote brug met bogen die wel 50 meter boven het dal van de Suize loopt. Een kolossaal ding met maar liefst 50 bogen en 600 meter lang. Gebouwd in 1800 zoveel en nog steeds de langste natuurstenen brug van Europa. Wat een bouwwerk. Iedere steen moet met de hand zijn bewerkt want iedere natuursteen is anders. De stenen zijn geen van alle rechthoekig en passen als een legpuzzel in elkaar.

Daarna gaat het naar Arc-en-Barrois. Daar is een stoommachine uit 1896 en was de krachtcentrale van een voormalige houtzagerij. Na het volgen van bordjes met ”machine au vapeur” komen we op een plein met raadhuis waar juist een receptie in verband met de feestdag begint. Een bakker op de hoek is open, wij een taartje kopen en vragen waar die machine te zien is, hij zegt dat dat 2 KM verder is. Taartje oppeuzelen op een bankje op het raadhuisplein, daar komt een dame aan en we vragen (in het Engels) of zij weet waar die machine is,… ja dat weet ze en of we hem willen zien want dat is alleen op afspraak en zij gaat daar over en of we hem misschien nu wilden gaan bekijken…….. ja dat willen we. Zij rijdt met mij mee en we komen bij een soort bouwval met een reuzen stoommachine in 3 verdiepingen en een vliegwiel van 3,5 meter doorsnee. (leverde vroeger 80 PK op). Ze probeert hem ook nog te laten bewegen met een elektromotor maar dat lukt niet, verder snatert ze alles door elkaar in Engels en Frans, we begrijpen alles. Een bijzondere ontmoeting. Hartelijk dank mevrouw ze wandelt naar huis en Good Luck.

We stoppen in WASSY op een municipal camping. Om er te komen was het even een zaak van doordrukken op een kermis terrein naast de camping. De camping baas laat ons binnen en schrijft ons in, nogal rommelig zodat Piet en ik woorden krijgen, alles wordt gesust en we betalen de man € 12,20 wat veel te veel is voor een municipal camping in deze streek. (bevolking; twee campers en 1 bungalow tent) Maar ja, een kermis ernaast, schone grote douches, maar toch wel duur enz. enz. ’s Avonds een kermisje gepikt, biertje wijntje en tot besluit weer een heel groot vuurwerk op 100 meter afstand. Slapen … , temperatuur is warm.

Woensdag 15 Juli, koffie om 9.00 uur en napraten over de verkeerde prijs die we betaalden, bij de poort hangt een briefje met heel iets anders er op. Bij het wegrijden toch maar even de campingbaas aanspreken en…. na een discussie van een vijf minuten, en een dreigement van ons om naar de MARIE te gaan, krijgen we gewoon de helft van het camping geld terug. Hij wilde een centje bijverdienen maar dat lukte niet.

Grote stad in de buurt is SAINT DIZIER met een VVV waar we een kaart krijgen van het voor ons volgende gebied richting het noorden. Lekker gegeten, kleine stads wandeling in de hitte gemaakt en verder gevonden een boeren “natuur camping” is dus niks. Dan een municipaal in VITRY-LE-FRANCOIS en die wordt het. Het is nu 23.45 uur, ik ga slapen, of dat lukt is een vraag, het is nog bloed heet in de camper en buiten is het ook al niet beter.

Donderdag 16 Juli, de nacht was lekker koel maar het ziet er naar uit dat het vandaag weer bloed heet gaat worden. We koersen richting Reims en willen de nacht bij een boer ergens onderweg doorbrengen, dat is nog en puzzel want we willen wel in de schaduw staan. Het lukt bij wijnboer Henry Beaufort in BOUZY, op het gras naast een grote schuur is volop schaduw. Vandaag was het om 6 uur ’s avonds nog 32 graden.
Samen de inhoud van een blik LA BELLE CHAURIENNE gegeten, heerlijk, het is varkensvlees met linzen in een prutje PETIT SALE AUX LENTILLES. Voor het naar bed gaan nog even buiten kijken. Heldere hemel met in de verte onweer. Heel ver weg een hele lange rij knipperende rode lichtjes, een vliegveld of zo en iets dichterbij golvend gele lichten, een brand ???, de volgende ochtend rijden we na een paar KM gereden te hebben langs een héél groot korenveld, zwart geblakerd, dat was zeker de brand die ik in de verte gezien heb.

Vrijdag 17 Juli. Op weg naar de municipaal camping in Autry, een korte rit wegens tropische warmte, op de kleine en schaduwrijke camping. Het is 13.00 uur Acceuil gesloten. Er staan 2 caravans met mensen er in en 3 zonder teken van leven. Een plekje in de schaduw is snel gevonden en de dag gaat verder met lezen, kletsen enz. Tegen de avond komt er leven in de brouwerij en worden de onbewoonde caravans ineens volop bezet. Dat zijn dus kennelijk week-end kampeerders. Het kantoor is nu ook open en alle mannen mannelijke kampeerders storten zich op Jeux de Boule. Wij rekenen af € 5,20

Zaterdag 18 Juli, op weg naar Mouzon in de Ardennen Frankrijk. Beroemd om zijn mooie en heel erg sober ingerichte kathedraal. VVV om de hoek, waar is een camper terrein ?? Geen camping maar wel bij de jachthaven een camperplaats aan de rivier. Jammer voor ons, er is zondag markt, en hoe je ook door het stadje rijdt, bij de jachthaven kan je niet komen zonder over het toekomstige marktterrein te rijden. Dat is lastig want dan zitten we morgen vast, dus verder dan maar. In het camperboek staat iets meer naar het noorden een camping met één ster, zulke camping zoeken we steeds want meer dan sanitaire voorzieningen hebben we niet nodig. Het blijkt een ACSI camping te zijn met Nederlanders als eigenaar. Ziet er rommelig uit maar kost € 29,- per nacht met badkamer-huisje !! iets anders hebben ze niet in de aanbieding !! Weg wezen !! Dan maar in België, 15 KM verder naar de ons bekende camperplaats in Herbeumont. Het is inmiddels 17.00 uur, schaduwrijke plek gevonden, even uitblazen met een pilsje. Na een tijdje komt er een grote Belgische camper aan met een aanhangwagen met als extra berging. Aggregaat wordt aangezet en de aanhangwagen uitgepakt. 2 kleine kinderen rollen uit de camper en een grote BBQ pan komt uit de aanhangwagen. Het wasrek wordt opengeklapt en vol gehangen. Je ziet steeds een man (vol Tatoe) en twee kinderen, in de camper zit volgens Piet ook nog iemand maar die zie of hoor je niet. Van de kinderen heb je geen last, spelen met fietsjes en voetballen wat. Hij staat naast mij, wel op ruime afstand. Dan wordt er een kampvuur gemaakt. Als het vuurtje goed brandt, komt er één van de andere Belgische mede-camperaars tegen mijn buurman zeggen dat vuurtje stoken gevaarlijk is, ze krijgen een woordenwisseling en de klager taait af. Piet en ik zitten gezellig het hele spektakel te bekijken met een biertje en een hapje er bij. Dan komt mijn buurman ineens op mij af en zegt dat ik als ik last van hem heb maar in mijn eigen land moet blijven en dat hij zich door niemand alleen maar door God de les laat lezen enz. enz. Ik barst in een lach uit en hij smeert hem. De andere camperaars scholen samen en wanneer ik een wandelinkje maak komen een paar op mij af en zeggen dat ik beter mijn camper kan verzetten enz. enz. Overleg met Piet, gewoon laten staan.

Het is 23.55 uur, morgen is het zondag, het vuurtje is bijna uit en mijn buurman zit er rustig naar te kijken. Ik tik nu dit verslag, schenk mezelf een Whisky in en ga nog niet naar bed tot dat vuurtje uit is. Zondag 0.20 uur, het aggregaat stopt, ik ben benieuwd of het vuurtje uit is, even kijken, ja het lijkt er op.

Nu ga ik proberen of dit epistel op “Waar ben jij nu” te krijgen is, ik heb van mijn T-mobile bundel nog 50 MB over dus proberen maar. Iphone - persoonlijke hotspot aanzetten en gaan.

TOT DE VOLGENDE KEER, we rijden in noordelijke richting …….. 25 Juli wordt mijn eerste achterkleinkind Aafje 1 jaar, daar ben ik dan op de verjaardag aanwezig !!
groet van
OPAHANS

• 19 Juli 2015 - 02:27

Dorotique:

was weer mee genieten van jullie reis, leuk hoor, bedankt Hans, groetjes aan Piet en geniet nog even

• 19 Juli 2015 - 08:12

Ans:

• 19 Juli 2015 - 08:20

Y:

Wat een mooi uitgebreid verslag,heb er van genoten.
    Nog veel plezier verder,groeten aan Piet.

• 19 Juli 2015 - 08:29

Renee:

Wat een belevenissen! Camping municipal....altijd goed voor vreemd volk.

• 19 Juli 2015 - 09:44

Rini:

Wat een verhaal heb je weer gemaakt, van alles weer meegemaakt dus.Goeie reis verder.Groetjes Rini.

• 20 Juli 2015 - 15:48

HAJO:

hEEEE. Herbeumont is bekend terrein, Hans. Heel mooi. Tip voor de volgende keer : Camping Maka in Auby, waar je gewoon aan de rivier de Semois staat. Campingeigenaar Prosper Voncken is goede kennis.
    Leuk je verhalen te lezen. Wij postten bij beschikbare WiFi, kost stuk minder. Over een tijdje maar weer bijpraten.