We zijn vertrokken - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu We zijn vertrokken - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

We zijn vertrokken

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

29 Juni 2013 | Nederland, Velsen

Ik ben eindelijk onderweg na al het feestgeruis.
Verjaardagen en nog eens verjaardagen. Zondag 16 juni bij Marja in Rhenen voor de deur gestaan en maandag bij Piet de Wit. Helm de Klein komt maandagavond ook naar Piet. Glaasje wijn, naar bed en dinsdag op weg, het grote avontuur tegemoet. Zoals ik al eerder schreef, we volgen de fietsroute naar Santiago de Compostella (waar dat kan) en bekijken onderweg de mooie en interessante dingen. (Dus vooral kerken)

De eerste dag gaat richting de Voerstreek in België, waar de taalstrijd nog steeds gaande is in alle hevigheid. Overnachten in Tongeren op een Camperplaats midden in de stad bij een sportcomplex. Grote groene wijde voor de deur en erg aardige Belgen die een praatje komen maken. Natuurlijk stadje bezoeken, biertje op een terras enz.

We krijgen het ritme er in. Opstaan om 8 uur, ontbijten en rommelen, koffie om 10 uur en vertrekken. Tot nu toe hebben we schitterend weer.

De eerste confrontatie met de route naar Santiago de Compostella is Abbaye de Val-Dieu, een in onze ogen erg groot complex van gebouwen, een bierbrouwerij, een enorme kerk en op de binnenplaats een heerlijk terras voor de lunch plus grote souvenierwinkel.

We gaan verder en belanden in Malmedy op de Camperplaats " Place de Gare "
Groot, netjes, achter een hek, € 5,- verkeerslawaai, lopend dicht bij het centrum zegt Helm. Wij blijven lekker zitten, biertje wijntje en slapen............. Onweer.....de hele nacht.

Dan naar Bastogne, door de regen maar het klaart op en bij onze aankomst schijnt de zon.
Onderweg hadden we nog een kleine, maar niet ongevaarlijke happening. Hans zijn reservewiel onder de auto was half losgeschoten en zou met een beetje pech zo op straat kunnen vallen. Wel makkelijk wanneer dan een garagehouder met pensioen een metgezel is. Na reparatie ging het verder op weg naar Bastenaken.

Op de Camperplaats midden in de stad, "Avenue Albert de eerste" , tukkie doen, stad in, eten "plat du jours" en bier !! droog terug bij de campers om half tien en ik zit dit nu te schrijven onder echt hevige regenbui met onweer.

Vrijdag 21 juni
Na een woelige nacht met regen wind en onweer, heerlijk geslapen, om 10 uur koffie en op weg naar de rand van Luxemburg,.... Goedkope brandstof..... MARTELANGE....ja ja als CAMPER-SOLO weet je altijd alle koopjes te vinden, er voor omrijden is niet erg, je bent toch onderweg !!

Ons eerste doel vandaag is de abdij van ORVAL een abdij van de orde van de "Cisterciënzers", je schrikt van de enorme omvang van dit complex. We sluiten ons stiekem aan bij de excursie van een groep Nederlandse ouderen met gids die tegelijk met ons aankomen. Het ORVAL verhaal begint in het jaar 1518. In de loop der tijden is het opgebouwd, vernietigd en weer opgebouwd enz. Er omheen hangt een legende over een meisje die de ring van haar geliefde in een bron liet vallen, waarna een forel deze ring terugbracht........"het vrouwtje van Stavoren is overal op de wereld te vinden".

30 km verderop op onze route ligt het gehucht AVIOTH met een idioot grote Notre Dame die in de 13e tot 15e eeuw werd gebouwd en in 1993 tot basiliek werd verheven. Het een en ander is wel aan een opknapbeurtje toe.

Ons einddoel vandaag is volgens de camperplaatsen gidsen is Montmedi, een kleine plek onder de vleugelen van een fortificatie waarin tegenwoordig winkels enz. zitten. Het touristenseizoen moet hier ook nog beginnen kun je zien.

Zaterdag voor we vertrekken bekijken we het binnenste van de vesting. Een grote puinhoop van vervallen gebouwen die overal tegelijk een beetje opgeknapt worden.
Hier en daar is er wel al iets klaar maar het duurt zo te zien nog vele jaren voordat dit echt een trekpleister kan worden voor toeristen. Er is wel een klein hotel te vinden.
voor de bedevaart ganders naar Santiago de Compostella. Hier wordt besloten of ze wel of niet via Parijs verder zullen gaan. De andere route loopt via Vezelay.

Wij besluiten om via La Croix sur Meuse te gaan, daar zit de forellenkwekerij die we vorig jaar hebben ontdekt. Die willen we aan Helm laten zien.
Het is er een drukte van belang, allemaal vissers proberen hun geluk in de grote vijver.
egel
Het is zaterdag. Om zeven uur gaat het restaurant open, dan is het forellen eten geblazen, Helm houdt het op varkens, lust geen vis !!

Zondag via St. Dizier naar Troyes, waar we de draad van onze route weer op gaan pakken. We stranden halverwege aan een groot meer, "Lac de Der" veel camperplaatsen maar weinig campers. Giffaunont - champaubert met jachthaven, enz. Vandaag, zon, regen, wind, alles door elkaar. Warm....nee !!! Morgen zoeken we de pelgrimsroute weer op en komen terecht in Montgueux in de Champagne streek. Overnachten bij een wijnboer.

We gaan nu richting Auxerre en overnachten in Pontigny op een groot parkeerterrein naast een groot grasveld met "Jeu de Boules" banen, een drukte van belang, spelers, kijkers.
Geen vrouw te ontdekken.

Even de benen strekken, wat blijkt, dit dorp is beroemd door zijn onwezenlijk grote Abdij met tuinen en een park er omheen enz. De abdij is ongeveer in het jaar 1114 gesticht en de hoofdgebouwen waren zo rondom 1160 gereed. Ook hier waren de cisterciënzers monniken de bouwmeesters. Zie www.abbayedepontigny.eu

Tegenwoordig wordt nog maar een erg klein gedeelte als kerk gebruikt. De rest is tentoonstellingsterrein ruimte. Er is naast een souvenierwinkel nog een extra boekkingsoffice voor de evenementen in het complex.

Alhoewel het een omweg op onze route gaat worden van 200 Km besluiten we naar boer Sam te gaan. Le Bois Gerauld bij Gien. Mijn LPG is op, Piet en ik gaan op jacht in Auxerre, Helm rijdt vooruit naar boer Sam en meldt onze komst reeds aan.
Het is woensdag, dus de dag van de excursie naar Parijs. Zij komen m 9 uur terug, wij zitten ze op het terras op te wachten met een wijntje €0,50 een patatje en een heerlijk stuk kalkoenvlees € 4,00

Je weet het misschien nog niet, maar bij Sam maak je van alles mee. Je moet niet bang zijn maar genieten..... volop !!

Voor donderdag, dus vandaag nu ik dit zit te schrijven. Ochtend excursie Sam op de trekker met een grote platte kar er achter, de gasten op tuinstoelen er bovenop.
De vrouw van Sam Marieke, wordt onze begeleidster.

Het gaat eerst langs de grote schuren met zonnepanelen naar de kuiken en kalkoenen stallen. Uitvoerig wordt uitgelegd hoe deze vleesmesterij in zijn werk gaat.
Dan een rit door het dorp en langs een kasteel en verder de natuur in, jagersgebied. Er zitten veel wilde zwijnen en reeën die we trouwens niet te zien krijgen. We stoppen vaak en krijgen uitleg over landschap en bloemenpracht.

Thuis gekomen worden we weer met de "Shofel" van de kar gehesen.

Het is 14.00 uur. Van Marieke een stuk wildzwijn en kalkoen gekocht voor onze BBQ vanavond.

Wordt vervolgd !!
Opahans.

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 30 Juni 2013 - 16:49

Jeannet:

Leuk verslag, hans.
    Zo te lezen vermaak je je weer opperbest.
    Veel plezier nog.
    Groetjes, jeannet

• 01 Juli 2013 - 17:05

Renee:

Het gaat je weer allemaal goed daar! Lekker genieten!!

• 01 Juli 2013 - 21:02

Dieke:

Leuk om te lezen! Het gaat helemaal goed he? Heerlijk genieten dus!!

• 02 Juli 2013 - 23:08

Rini:

jullie schieten al lekker op r. Santiago. Veel plezier bij Sam en goede reis verder, groetjes Rini