Het wijngebied - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu Het wijngebied - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

Het wijngebied

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

03 Augustus 2013 | Frankrijk, Bordeaux

Miljoenen druivenstokken !
25 juli
De camping in Brocas werd afgelopen nacht bevolkt door 2 Solo's met ieder een camper, dus Piet en Hans en een langharig persoon met de fiets met aanhangwagen, een klein tentje en daarvoor een tuin parasol klein formaat en daaroverheen een klamboe.
Ons doel vandaag is Sainte Terre, aan de Dordogne, 50 km ten oosten van Bordeaux, TomTom kronkelwegen. Wanneer je niet beter zou weten, dan zou je denken dat de hele wereld alleen bestaat uit wijndruiven-stokken. Rondom je heen tot aan de horizon, de hele rit vandaag druiven en nog eens druiven, met chateaux, iedere boerenschuur is een chateau. De Dordogne stroomt stevig op deze plaats, dus niet zwemmen, 'Brocas is echt een doorgangs camping voor fietsers en camperaars. Fransen, Duitsers, Nederlanders, Engelsen. Lopend, fietsend, enz.
Een rustige avond... Om 11 uur begint het in de verte te onweren. Om 12 uur gedonder en vuurwerk van alle kanten, windstoten, alles wat los ligt vliegt door de camping, hevige regen. Iedereen in onderbroek aan het werk. De bui is voorbij, de tentenslapers zitten te kletsen in het toiletgebouw.

26 juli
Bordeaux en St. Emilion, daar wordt de wijn gemaakt. Iets noordelijker ligt Angouleme, de plaats die op onze route ligt. Een beetje improviseren mag, dus valt de keus op Vouzan, een boer heeft daar wijn en noten volgens de boeken. TomTom- Vouzan- kronkelwegen.
Na driekwart van de route te hebben afgelegd raken we de kluts kwijt omdat er een grote omleiding is waar onze kronkelwegen TomTom niks van snapt en wij ook niet. Per ongeluk landen we wel weer even in een schitterend, tegen de bergen op gebouwd stadje Carente.

We gaan verder en een nieuwe overnachtings plek is snel gevonden, het wordt in de buurt van Vendoire het gehucht Le Mas de camping "Le Petit Lion" in oppervlak een hele grote camping met alles wat er bij hoort maar dan super eenvoudig. Kantine met menukaart, bier van de tap. zwembad, schaduw plekken te over en....... Slechts voor 20% vol. ....... Hoe bestaat het. Daar blijven we maar een extra dagje hangen.
Het weer is een beetje van slag, overdag lekker, 's nachts onweer van alle kanten met windstoten en veel vuurwerk in de lucht. 's Avonds alle losse spullen opbergen want anders ben je ze kwijt.

Morgen, zondag, 28 juli eerst zwemmen om 9 uur, dan vertrekken naar Confolens, met een boog om Angouleme richting Poitiers. Confolens blijkt niks, grote stad, geen leuke camping dus dan maar verder na enig beraad wordt het Availles-Limouzine. Daar dan maar kijken. Na een snelle rit staan we voor de poort van de camping " Le Parc" te twijfelen, de eigenaar komt een praatje met ons maken en we staan op een schitterende plek aan de rivier de Vienne.

Op een folder staat een slager met restaurant. Lijkt lekker, 1 km lopen, even bellen of hij open is.... Ja, we zijn welkom. Natuurlijk eest niet te vinden, dan zitten we op een gribus terras waar we niet geholpen worden dan lopen door een open keuken naar een binnenplaats, gezellig met gedekte tafels en bijna alles bezet. Op de kaart staan veel lekkere dingen, uitzoeken maar, bestellen nee hoor, van de 10 soorten zijn er 2 leverbaar, rest is uitverkocht. Het blijkt een veredelde pizza-tent met lekkere biefstuk en patat.
Alles bij elkaar een gezellige avond met toch wel heel erg lekkere Limousine biefstuk.

Voor de wandeling naar het stadje, waren een paar Fransen op rivierkreeftjes aan het vissen vlak voor onze campers. Dat ging rap, binnen ja en nee hadden ze een maal bij elkaar gevist. Een plat rond netje met vlees erop gebonden, aan een touw met grote kurk als drijver. Gooi in het water en na 5 minuten of eerder zitten er 2 of 3 kreeftjes op aan het vlees te knagen. Hebbes !!

Maandag 29 juli in Chauvigny staat een grote ruïne van een stad hoog op een berg.
Foto's maken, de camping is dichtbij. Vandaag gaat het niet verder na een korte rit van 65 km stopen we er mee op een saaie camping midden in de stad. Via een groot park loop je zo de stad in, maar iedereen wil naar de ruïne en dat is wel even klimmen.

Dinsdag 30 juli Het wordt Chisseaux, camping aan rivier de Cher vlak bij een dam in de rivier en een sluisje dat al vele jaren geen schip meer heeft geschut, stroomopwaarts is er dus geen waterverkeer. Voor de deur van de camping ligt wel een grote rondvaartboot.
's Avonds muziek en wijn, ze kunnen fantastisch spelen de gipsy's. "Aallma Dili" Morgen weer bijtijds op pad, we hebben de "Schelpenroute" maar nu omgekeerd weer te pakken en we starten richting Blois. Na 30 km zoeken en ploeteren blijkt dat we de verkeerde route te pakken hebben, deze gaat via Parijs en dat is niet de bedoeling. De koers wordt verlegd en om 15.00 uur staan we voor de slagboom van "Thore la Rochette" een camping in de buurt van Vendome, Grote schaduwrijke camping, 4 tenten en 3 campers, op het kantoor is niemand aanwezig, er hangt een briefje op de deur met een telefoon nummer, de campingbaas is op cursus. Bellen dan maar, gaat niet er komt een ratelende Franse mevrouw aan de telefoon die zegt dat het nummer buiten dienst is. Speurtocht op camping, een vriendelijke Franse camperaar doet met zijn codenummer het hek open.
We zijn er en staan lekker onder een dikke boom in de schaduw. Om 18 uur komt er leven in het kantoor, inchecken, samen totaal € 9,20 . Wasmunt 3,50, wassen, drogen, kan allemaal nog net. Resultaat, nog een beetje vochtig in de camper verspreiden gedurende de nacht.

Woensdag 31 juli
De was is droog !!
Om in deze streken een fietspad te volgen is ondoenlijk. Even ter herinnering, Piet en ik volgen de route per fiets (in Frankrijk) naar Compostella maar dan met de camper en de fiets achterop. Bij de heenweg hebben we bijna alle wegen kunnen vinden. De terugweg gaat niet via Parijs maar iets ten westen daarvan. We zijn iets onder Chartre, nu lukt het niet meer. Veel te veel kleine wegen, nu werkt de TomTom niet meer, dit gaat alleen met een Garmin.

Donderdag 1 augustus
In juni vertrokken, in augustus naar huis, dat is nog eens camperen ! Vaak is het spoorzoeken en onderweg de leuke dingen bekijken. Vandaag stranden we in
Chateaudun, een plaats met veel historie en een groot kasteel op een berg dat van alle kanten zichtbaar is. 's Avonds verlicht. Hier ook weer een hek voor de camping, net toen we wilden omdraaien kwam er iemand die het hek opende. We staan aan een afsplitsing van de rivier "Le Loir" . Dus niet de Loire! Met een "e" er achter. Dat is een andere rivier !

Vrijdag 2 augustus
Na 60 km rijden en een wandeling onderweg door het stadje Bonneval, we gingen af op de electro-boten die je daar kunt huren, ze noemen het klein Venetië. Om 11 uur bij de verhuurder die pas om 14 uur open gaat. Dan maar alles te voet bekijken. Beroemd gebouw is nu ziekenhuis, dus verboden toegang. Vertrekken, onderweg kleine wegen volgen, door hele grote korenvelden, het is nu de tijd van het oogsten van de granen, overal hele grote machines die maaien en dorsen en het stro versnipperen. Soms moeten we door grote stofwolken rijden.
We stranden in Courville sur Eure een lekkere schaduwrijke plek, stadje bezoeken, biertje, eten, wijntje en maffen.

Tot de volgende en laatste keer.
Want dan is de vakantie in Frankrijk voorbij.

Groet van Piet en Hans

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT