Piet de Port - zeg het en ze weten waar je bent - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu Piet de Port - zeg het en ze weten waar je bent - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

Piet de Port - zeg het en ze weten waar je bent

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

24 Juli 2013 | Nederland, Velsen

19 juli vertrekken we uit Morlaas, een voorstad van Pau. Je kunt het merken, alles gaat er "stads" uitzien. Rotondes en nog eens rotondes en supermarkten enz. Het gaat richting Oloron-ste.Marie, (de namen van de steden worden steeds heiliger) overnachten in Lasseube. Lekkere plek in de schaduw, kleine camping met vriendelijke Fransen die hun best doen Engels te spreken, wat tegenwoordig ook goed lukt. Lekker zwembad(je) met trap, daar kun je als oud mens tenminste in en uit komen, wasmachine, enz. We blijven nog een dag. De tweede dag bestellen we voor ons tweeën 1 hele kip met patat. Dat was me toch een haan, daar kon de hele camping wel van eten. Hij ging wel in 1 keer op !!

21 juli vertrek uit Laseube. Het einddoel komt in zicht, we willen in Frankrijk blijven dus het einde is St. Jean Pied de Port, van waar uit de pelgrims Spanje in trekken. Wij gaan dan weer naar het noorden. Onze sukkeldraf laat ons nog een keer in Mauleon stoppen. Het overslaan van kleine boeren landwegen is streng verboden dus...... slingeren maar met zo'n gangetje van 50 km over schitterende landwegen en mini dorpen. Mauleon is iets groter en heeft een, in onze ogen, luxe camping, drie sterren, plek in de schaduw verder geen extra's,...... wel duurder dan we gewend zijn. (€13,00) Opmerkelijk veel Nederlanders op deze camping, doen geen bek open.

22 juli via TomTom " kronkelwegen" naar ons einddoel, nog 50 km. Zodra het stadje begint, duiken we midden in een grote markt waar al het verkeer doorheen moet. Nergens een bord camping te vinden, maar omdat ik er al eens met Bep geweest was als beginpunt van de Spaanse NKC reis van Miep en Max, zat het richtingsgevoel er nog in. Daar was hij ca. 14.00 uur, de municipal camping St. Jean Pied de port, midden in de stad. Een doenige camping hobbel de bobbel, een horizontale plek is er niet te vinden. Camping is half vol. Na vieren de stad in, vijf minuten lopen en je bent in het centrum. Een paar uur slenteren, foto's maken en cadeautjes voor thuis kopen. Potje koken, naast Piet heeft een jonge Parijse kunstenaar zijn tentje opgezet, hij spreekt goed Engels, wijntje samen drinken en naar bed. Onze buurman is van plan om om 5 uur op te staan voor het begin van zijn voettocht naar Compostella. Het lukt hem niet, om 8 uur zwaaien we hem uit. (Facebook Joseph Dabon)

Voor de boekhouding..... Totaal tot nu toe 1900 km gereden.

23 juli, naar het noorden. Uiteindelijk is na veel overleg besloten om de route via Dax, Angouleme, Poitiers, Tours, Chartre, Compiegne, Antwerpen enz. te nemen. Vandaag stopt het in Peyrehorade, lekkere lunch in het stadje en een mooie camping direct aan een brede rivier, 's middags stadswandeling, terrasje biertje, het kan niet op. Wat is het eigenlijk een gek stadje. Nergens kan je in een kleine plaats een bank vinden om geld te trekken hier zitten er in 1 straat 6 bijna naast elkaar.
Overnachting € 7,- De campingbaas is een Belg.

24 juli, naar Mont de Marsan, we hebben Dax links laten liggen. Mont de Marsan is een grote stad met een heel erg mooie nieuwe camperplek achter een slagboom, automaat om in te toetsen. Nederlands ! € 7,00 niks voor ons. Verder naar Brocas. Natuurcamping, hobbel de bobbel maar mooi...! Aan een meertje, naast een oude watermolen en een oude ijzergieterij met museum. Alles bekeken en daarna dit verhaal geschreven. Het is half negen, we eten vandaag boeren omelet met champignons en spek en een chocolade toetje.
Het koken begint. Voor de boekhouding, we hebben vandaag ca. 110 km gereden.

Groet van Piet en Hans.

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT

• 25 Juli 2013 - 07:22

Jeanne:

Ha Hans en Piet,

Wat zijn jullie al een tijdje onderweg heerlijk, een leuk geschreven verhaal, ik zie het voor me.
    Geniet nog van de terugtocht groeten allebei

• 25 Juli 2013 - 07:54

Ans,:

Hallo Hans en Piet
    Wat een leuk verslag weer.
    Veel zien en genieten dat
    doen jullie volop.
    Cor is fietsenin Frankrijk
    met Henk Kroes.
    Tot het volgende verslag.
    Groeten

• 28 Juli 2013 - 23:25

Mienke:

Hallo Hans en Piet,
    Het gaat maar goed met jullie zeker na het verorberen van zo'n dikke kip!!
    Leuk dat je alles zo opschrijft. We reizen zo helemaal mee.
    De fam. komt eind deze week ook weer op stee.
    Ons oude paard Wiki hebben we laten inslapen, voor Cor niet fijn want het kon niet wachten.
    We hebben er 33 j goed opgepast en het is goed zo.
    Nog een gezellige terugreis, groet, Mienke