STEEDS VERDER DOOR FRANKRIJKS BINNENWEGEN - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu STEEDS VERDER DOOR FRANKRIJKS BINNENWEGEN - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

STEEDS VERDER DOOR FRANKRIJKS BINNENWEGEN

Door: opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

12 Juli 2013 | Nederland, Velsen

2013 met Piet door Frankrijk, vervolg,

Dat verhaal van die rit op de platte wagen bij Sam, le Bois Gerault, was op donderdag en het feestmaal op vrijdag. Het blijft erg regenachtig en koud weer. Zaterdagmiddag besluiten Piet en Ik niet nog langer bij boer Sam te blijven. Helm heeft andere plannen, hij was bij voorbaat reeds van plan om langs de Loire te gaan fietsen. Vanuit Sam blijkt dat een prima startpunt. Piet en Hans vertrekken naar Vezelay, zelfde camping als vorig jaar maar geen bouwplaats meer, alles nieuw en prima in orde. Gratis WiFi. Het weer is hier ook veel aangenamer en we zitten bijna de hele avond buiten in het zonnetje. (€ 5,- ) per nacht.

Zondag richting Nevers, met wat gedoe over inkopen op zondag en tanken belanden we onverwachts in een super restaurant voor de lunch, bij het afrekenen blijkt de vrouw van de baas uit Brabant te komen. Daarna een boer opzoeken voor de nacht, het wordt in Rouy een grote kaasboer. Nadine & Jean Paul Loisy. Wat een rust is het hier op het platte land. Morgen, maandag 1 juli kaas kopen.

We zijn in de Morvan, dus in de buurt van onze medesolo Jan die in Roussillion woont.
Hij is thuis en we zijn welkom. Wijntje gezellig gepraat over van alles en nog wat Jan heeft voor ons gekookt. Lekker.
De volgende dag nodigen we Jan uit voor een lunch in het dorps café. Voor de lunch bezoeken Piet en ik een museum in de buurt, hier wordt het verhaal verteld over opgravingen uit de pre historie over de Kelten. BIBRACTE een gallische stad onder het woud. Locatie Mont Beuvray, 17 km vanaf Jan. Een super modern museum waar we veel te weinig tijd aan besteden.
Na de lunch nemen we afscheid van Jan en overnachten op een kleine camping in
St. Leger sous Beuvray waar een Nederlands sprekende mevrouw ons hartelijk ontvangt.

We pakken de pelgrimsroute "Langs oude wegen" weer op bij Sanscoins, daar staan we met meerder campers heel gezellig in een park langs een kanaal op een van alle gemakken voorziene Camperplaats midden in de stad.

Om de route te vervolgen ligt de koers richting La Chatte, in het boerenboek staat Sarzay als de plats die we uitkiezen. De boer blijkt een groot vervallen landgoed te zijn, we worden verwelkomt door een aardige oude dame die ook niet weet wat ze er mee aan moet. Zoek maar een plekje in het park om het immense herenhuis, daar kunnen jullie wel een nachtje staan.

Sarzay is tevens bekend om een groot kasteel dat 20 jaar geleden door een Parijzenaar is gekocht en tegen betaling van € 6,- te bezichtigen is. Voor de poort ontmoeten we 4 wielrenners uit Best. Een week op de fiets en nu hier, op weg naar Compostella waar over 14 dagen het vliegtuig geboekt is om terug te gaan naar Nederland. Dan moet je ons tempo bekijken.....!

Het gaat verder, we belanden in St. Sébastien op een municipal camping waar wij vooralsnog de enige gasten zijn. Iets later komt Linda uit Wormer, die ook in Compostella geweest is en nu op weg naar huis. Avondje gezellig gegevens uitwisselen met een wijntje in de hand.

Voor ons is dit een mooie plaats om de was te doen enz. we blijven de enige 2 campers in deze schitterende omgeving midden in een groot bos met een beekje en een meertje.

Van Linda krijgen we de tip naar Chatelus te gaan. Ook weer zo'n Municipal camping zonder gasten. Tegen de avond komt er een pelgrim op de fiets, het is Ivonne uit Den Bosch. Zij is op de terugtocht, met een fiets vol tassen is ze al 3 maanden onderweg.
Ivonne drinkt s'avonds ook een glas wijn bij ons en wij horen de verhalen.

Het gaat verder langs de route, stop in Coussac Bonneval. Prachtige municipal camping, nieuw toilet gebouwtje bij sportvelden en tussen het koren. Geen kampeergasten. Wel een schilder die zo hier en daar nog wat bijwerkte maar die er ook niks van snapte.

Uiteindelijk komt en een aardige Engels sprekende dame van het VVV kantoor en we rekenen voor de nacht 7,20 per camper af.

Naar Uzerche, een herinnering aan vorig jaar. De kermis wordt op de Camperplaats opgebouwd, dat is even pech hebben. Iets verder ligt St. Jal op de route, een goed verzorgde municipalcamping, aan een meertje bij het oude treinstation.

In S t Jal staan we heerlijk, met het uitzicht op een meertje vol met dikke karpers, onder een hele grote boom fijn in de schaduw. Het is nu echt zomer geworden, temperaturen tussen 26 en 30 graden.
Ook deze camping is zo goed als verlaten, bij aankomst 4 campers, 's Avonds 3 voor de nacht.

Volgende morgen naar het "Raadhuis". " de Marie" om de camping te betalen, € 7,- per camper en weer gaan langs oude wegen. De Tom Tom instellen is een hele kunst want je zoekt eerst het einddoel op en dan tik je in " Rij Via " met een beperking tot 5 plaatsen.
Op die manier kan je precies de route uit het fietsroute boekje naar Compostella volgen.
In Turenne kijk je ineens naar een stad die geheel stegen een hoge berg is geplakt, even goed bekijken, VVV zoeken en verder naar ons dagboek... Martel. De Municipal camping staat vol met feestvierende jongelui met kisten bier en wijn. Dat wordt dus feesten. Wij gaan maar verder en belanden in Creysse op een familiecamping aan de rivier en dus alles met watersport enz. Een nacht is hier genoeg we zijn trouwens erg dicht bij Rocamadour en willen daar iets langer blijven op de camping in L'Hostipalet.

Om vier uur staan we heerlijk onder een paar bomen op de bekende camping.
's Avonds een trip met het toeristentreintje Rocamadour.

Nu ik dit in Rocamadour zit te schrijven is het vrijdag 12 juli 2013.

Vanochtend in een luxe wasmachine alles gewassen dus ik kan er weer tegen.

Nu kijken of ik dit verhaal op internet kan plaatsen.

Tot de volgende keer. Groet aan iedereen.

Opahans

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT

• 12 Juli 2013 - 16:36

Cok Hassels:

Hallo Hans,leuk verslag,is dat die camping in rocamodour met dat zwembad,waar wij nog in de hitte naar de voetbalwedstrijd hebben gekeken tegen Rusland en die werd verloren?
    Ik wens jullie verder nog veel reisplezier,groetjes Cok

• 12 Juli 2013 - 17:12

Ans, :

Hallo Hans
    Genoten van je reisverslag,
    volgens mij hebben jullie meer
    zomer dan wij.
    Geniet nog heel veel.
    Gr. Ans.

• 12 Juli 2013 - 17:47

Jeannet:

hallo hans,
    zo te lezen hebben jullie het prima naar je zin.
    de bbq van piet alweer van stal gehaald?
    ik wens jullie een goede reis.
    groet, jeannet

• 13 Juli 2013 - 22:56

Mienke:

Hoi Hans,
    nu ook aangesloten bij de lezers. Wat gezellig om je zo te volgen.
    Jullie hebben een actieve reis vind ik.
    Cor gaat 15 juli met Henk richting Mont Ventoux fietsen,
    Dieke en fam. is naar Australie, Marjan en fam. naar Spanje dus
    de boel loopt hier leeg.
    Goede reis,
    groet, Mienke en Cor

• 15 Juli 2013 - 12:15

Mm Mies:

ha hans en piet. Leuk om jullie zo te zien genieten. Op naar santiago