We zijn in Baskenland - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu We zijn in Baskenland - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

We zijn in Baskenland

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

18 Juli 2013 | Nederland, Velsen

We zijn nu ruim een maand onderweg, vandaag 17 juli, een kleine camping aan de Garonne bij Castelsarrasin, (nooit van gehoord) midden tussen de appelboomgaarden die allemaal met gaasdoek zijn overtrokken. Dat was gisteren een gedoe om een camping te vinden !

Maar terug naar Rocamadour.
Zaterdag 13 juli op weg naar Labastide Murat, zoals iedere dag, kleine weggetjes waar precies 1 auto in de breedte op past. Een lage poort, hoogte 285 cm staat uitnodigend over de ingang van de municipal camping midden in het dorp, er is gelukkig ook nog een achteringang zonder poort. Lekkere schaduw plekjes, weinig campinggasten. Wel twee tentjes met Compostella wandelaars en een bouwvakker met caravan de van harde muziek houdt. In het dorp is op zondag 14 juli een markt met regionale producten en een rommelmarkt meldt de gemeenteambtenaar die het geld, (€ 4,25 per camper per nacht) komt ophalen.
Zondag 14 juli dus eerst naar de markt, daarna vertrek richting Vers. Onderweg komen we nog een leuke rommelmarkt tegen, meteen stoppen en snuffelen en.... natuurlijk dingen kopen.

Vers heeft een hele grote met grind enz. stoffige boomloze Camperplaats midden in het dorp, dat is niks we rijden naar de municipal camping, daar is een groot feest aan de gang. Verder naar st. Gery , daar is een minicipal camping aan de rivier waar alles op slot is en de kranen geen water geven. Wel een plattegrond hoe je moet gaan staan met je camper, dus verder naar St. Cirq-Lapopie. Onderweg nog een camping aan de overkant van het water met een brug die veel te smal was, dus naar Lapopie.....Druk druk druk maar wel een leuke plek gevonden op de Camperplaats waar ik vorige keer met Cok Rini en Janneke ook gestaan heb, aan de Lot.

Maandag 15 juli richting Castelnau Montratier. Eerst nog even bij St. Cirq Lapoppie naar boven rijden om foto' te maken en daar raken we elkaar kwijt. De vervolgroute gaat door een gebied waar de telefoon het niet doet. Ergens na 15 km in het dorp Concots zien we elkaar weer. Piet heeft staan te wachten en het blijkt dat we ongeveer 3 km van elkaar af dezelfde route hebben gereden op de Tom Tom. Logisch zou je zeggen, maar dat klopt niet altijd. Het eindpunt wordt een ganzenboer in Montpezat de Quercy. Heerlijk op een groot veld onder bomen staan. Dinsdag eerst inkopen bij de boer gedaan en de stallen bezichtigd. Voor ons wel iets dat je nu niet elke dag ziet !! Bij ons hebben ze het over plofkip, dit is dan plofgans. Dan hebben de kalkoenen bij boer Sam nog een vrolijk leven.

Op weg naar Moissac, een wat saaie route met boeren die alles tegelijk doen. Graan, maïs, fruit, druiven, hooi, ganzen, koeien. Allemaal nogal grote boerderijen. Om een plaats voor de nacht te vinden wordt een drama van heen en weer rijden met als resultaat de camping waar we aan de Garonne staan. Castelsarrasin is de plaatsnaam. Camping geopend, hek op slot, bellen er komt een vriendelijke Fransman die ons uitnodigt de Camping op te rijden, we kunnen staan waar we willen. Genoeg plaats in de schaduw aan de snel stromende rivier.

Het is nu woensdag 17 juli s' ochtends half tien, er is koffie en daarna vertrekken we, ik weet nu nog niet waar naar toe. Ja toch wel, het wordt Mansonville, daar zijn we weer terug op de "Route". Dan gaat de reis precies weer langs de pelgrimsroute door de provincie GERS. We golven op boerenlandpaden door een landschap met vergezichten die niet te beschrijven zijn, zo mooi. Miradoux, Lectoure, St. Puy. In St. Puy een koffie stop op een lekker terras en plannen de rest van de dag. Piet heeft "campercontact" op zijn TomTom. Op de route ligt een Camperplaats, daar gaan we heen.
Het blijkt zoals bijna alle zogenaamde Camperplaatsen een plek waar je je vuile water kunt lozen enz. maar om te overnachten is het niks. In de buurt zijn wel twee grote driesterren campings met pretpark maar daar hebben we geen zin in.

In "Langs oude wegen" staat een foto van een oude brug in L'Isle-de-Noe, 35 km verderop. Dat doen we. De brug waar het over gaat hebben we nog niet gevonden maar een mooie plek om te staan wel.
Coordinaten breedtegraad=43.587590. lengtegraad=0.413670

De brug die we zoeken is alleen per fiets bereikbaar, dat gaat dus niet door, in fietsen hebben we geen zin.

We vertrekken richting Pau. Alles loopt vlot en we landen om 15.00 uur in een voorstad van Pau "Morlaas" op een municipal camping, heerlijk onder hoge bomen in de schaduw. De supermarkt op loopafstand. Vanavond 18 juli BBQ.
St. Jean Pied de Port, het einde van de Franse fietsroute langs oude wegen komt in zicht.
Tot de volgende keer,
OPAHANS en de groeten van Piet.

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT

• 18 Juli 2013 - 21:50

Renée:

Jemienee, wat ben je ver weg!! Super hoor ouwe taaie!
    Wij gaan nu met de boot, dit weekend, naar Antwerpen!

Dikke kus voor jou!!

• 18 Juli 2013 - 21:58

Jeannet:

hallo hans,
    leuk je verslag te lezen.
    je bent inderdaad ver weg.
    wij vertrekken dit weekend naar kroatië.
    in een werkelijk schitterende nieuwe camper.
    afgelopen weekend proef gedraaid in berg en terblijt bij maastricht

groet, jeannet

• 19 Juli 2013 - 00:00

Mienke:

Hoi Hans,
    Wat beleven jullie veel en het blijkt niet zo eenvoudig
    om een goede camping te vinden.
    Op de kaart kan ik je goed volgen, leuk hoor.
    Veel plezier verder,
    groetjes, Mienke

• 19 Juli 2013 - 08:20

Ans:

Zoeken aar campings heeft ook zijn charme.
    Wat zien jullie veel,en wat geniet je.
    Nog veel plezier met het vervolg.groeten Ans.

• 22 Juli 2013 - 10:44

Cok Hassels:

Hoi Hans,
    Weer een leuk verslag,ben net terug van het feest van Cor op de Dam,was erg leuk.
    Het is hier bloedheet,rustig houden,ga zo tafeltje dekje doen,de ouwejes moeten ook eten.
    Verder een goede reis en de groeten aan Piet. Cok