Het einde van de reis komt in zicht - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu Het einde van de reis komt in zicht - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

Het einde van de reis komt in zicht

Door: Opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

11 Augustus 2013 | Nederland, IJmuiden

Het einde van de reis komt in zicht.

Zaterdag 3 augustus
Het vinden van een goede overnachtings plaats wordt moeilijker voor wat betreft het vinden van een municipal camping. Onze bondgenoot, het Franse campingboek, laat ons in de steek. De municipals die we vandaag wilden aandoen verrasten ons.
Nummer 1 was bezet door nomaden, nummer 2 had wel een bel bij het hek maar bleek gesloten, nummer 3 bestaat ook niet meer maar daar staan we nu op het parkeerterrein van de tennisbaan naast de gesloten camping en de tennisbaan is ook opgeheven. Het dorp heet Francheville Eure. Ligt in het midden tussen Chartres en Rouen. Een jong Duits stel kwam naar ons toe gereden en vroeg of wij in de buurt een camping wisten, dus wij wisten er geen omdat we overal onze neus gestoten hadden. Een hek naar de gesloten camping was open te maken dus kampeerden de Duitsers toch maar op de camping als enige gast.

Op de weg hierheen de stad Senonches bekeken. Gezellig half oud en half nieuw stadje met erg veel parkeerruimte en een enorme "Notre Dame" met schitterende glas in lood ramen gemaakt in 1865. Het was destijds kennelijk mode om de figuren als sterke mannen af te beelden, Jezus lijkt een goed getrainde bodybuilder en de "kruisweg" hangt volgens Piet verkeerd om. De prenten hangen tegen de richting van de klok in, en dat is fout !

Zondag 4 Augustus
Het wordt vandaag Pont Authou met onderbrekingen in kleine stadjes. Om half 10 is alles weer rijklaar, eerst Francheville met een klein landbouwmuseum, dus dat dan maar eerst bekijken. Er naast is de bakker, dus een chocoladebroodje waar Piet zo gek op is. De museum deur is open, maar eigenlijk gesloten want op zondag begint het feest pas om 14 uur. Maar wij vormen een uitzondering. Leuk rondgeneusd, allemaal dingen uit de laatste 2 eeuwen met de nadruk op smederijen. Rond 1850 had het stadje 2000 inwoners waarvan er 400 smid waren. Volgende stop in Boisarault voor de supermarkt die op zondag tot 12 uur open is, vanavond weer BBQ. Rugles was de volgende halte na een stadsverkenning per auto, dus per camper.... stoppen bij de plek waar de wc geleegd kan worden. Dan Broglie stads wandeling met half stokbrood in de hand om onderweg op te peuzelen, waterval met watermolen, plein met koffieterras, oude kerk.... waar niet...? Dan korenvelden, korenvelden, korenvelden, en maaiende boeren op slagschepen van maaimachines waar Piet, een boerenzoon niet genoeg van kan krijgen. Onderweg stoppen we en keren om omdat er juist een "Combine Harvester" in elkaar gezet werd..... Te laat ! het ding rijdt al middens in een korenveld.

Iets verderop, midden in het niets met een kasteel op afstand. Hier hebben we deze vakantie precies 3000 kilometer afgelegd. Foto gemaakt en coordinaten opgeschreven voor het logboek.

De municipal camping in Pont Authou is bijna uitsluitend bevolkt door sta-caravans. Een tiental doortrekkers staan daar zo hier en daar bij. Direct naast de camping is een voetbalveld dat in beslag genomen is door de Franse familieleden van Petalo.
Piet is de BBQ aan het opbouwen, eerst een wijntje (€1,25) heerlijk, 't is nu 19.00 uur.

Morgen zoeken we uit waar we heen zullen gaan.

Maandag 5 augustus
De rit wordt gepland naar Cany Barbille, dat ligt in de buurt van de kust zuidelijk van Dieppe. Niet rechtstreeks maar met wat toeristisch omwegen in het 80 km. De rit gaat door een natuurpark "des Boucles de la Brotonne" . Hier en daar stoppen voor nog een kerk, een watermolen of een oud huisje en natuurlijk....... Het chocolade broodje.
De camping die we uitgezocht hebben is veel te mooi, alle campers staan op hun eigen betonnen pleintje met gras er omheen, eigen elektra paal, de prijs valt mee maar alles lijkt erg ongezellig. Verder gaat het na veel wikken en wegen naar een Camperplaats aan de kust. Veulettes sur Mer. In de verte zie je ze al maast elkaar staan, heel veel campers in alle maten en soorten, er zijn nog maar weinig plaatsen onbezet maar het lukt. Een nadeel is dat het erg hard waait, ik denk 5 of 6 Beaufort warme landwind. Een betonnen boulevard leidt naar het centrum, druk is het niet. Het dorp stelt ook niet al te veel voor en alles wat leuk zou kunnen zijn is dicht. In een van de drie restaurants wordt het mosselen met frites, wat een kleine mosseltjes verkopen ze hier, 't wordt hard werken om ze op te peuzelen. Terug lopen met de storm in de rug, naar binnen ieder in zijn eigen camper en deur dicht anders waai je weg. Tussendoor heeft Piet nog wel even de VVV bezocht om het gebruikelijke pak papier op te halen. Ze hebben hier ook strandhuisjes, niet direct op het strand maar achter een betonnen wandel boulevard, ze staan stijf tegen elkaar aan, als een soort verbeterd kippenhok. Ik ga vroeg naar bed.
Dinsdag 6 augustus.
Wanneer je met zo'n grote groep campers hutje aan mutje op een Camperplaats staat dan zou je denken dat dat een heleboel herrie geeft, het tegendeel is waar. Om tien uur liggen ze allemaal op een oor of kijken TV. Het was een rustige nacht. Waarheen is de vraag, Hans is vroeger met Cok, Rini, en Janneke ook in deze buurt geweest en hebben toen in LE TREPORT op een Camperplaats overnacht. Dat doen we ook, route richting LE TREPORT . De TomTom, met camperplaatsen van Martin brengt ons eerst op een mooie plek aan zee, ongeveer 5km voor LE TREPORT, de reis gaat echter verder tot we in de stad voor de gezochte Camperplaats staan maar daar is iets met politie enz. aan de hand dus dan maar verder, richting Abbeville waar we in de buurt een rustige twee sterren camping vinden. Het lijkt er op dat Piet een lekke achterband heeft, Hans heeft een pomp dus kijken hoe het zit. Band op spanning brengen en morgen zien of de lucht er nog in zit.
Het is 5 in de klok, dus een borrel met een stukje kaas, om 8 uur eten we gebakken aardappelen met ui en witte bonen met eend, alles tegelijk. Lekker !

Woensdag 7 augustus
De lekke band van Piet lijkt wel lek en lijkt niet lek tegelijk. Bij de Acceuil gevraagd of hij een banden garage wist, nee dus, een buurman wist er wel een. het blijkt in een straat met een aaneenschakeling van auto dealers enz. Bij een wasstraat de band opgepompt en kijken wat het wordt. Later blijkt alles een wasse neus. Geen lekke band.! Op naar Amiens.
Volgens de boekjes een mooie stad, na wat zoeken een prima parkeerplaats midden in het centrum, wandelen, kerk bekijken en steeds weer verbaasd zijn over de energie die in het bouwwerk gestoken is en over de taferelen die ten toon gesteld worden. Het zal wel in het verhaal passen, maar je ziet de meest gruwelijke dingen uitgebeeld.
Dat hebben we gehad, op zoek naar een overnachtings plek. Het wordt Corbie, een 2 sterren camping die niet te vinden is. Onderweg camping bord gezien bij
Pont Noyelles, op verzoek van Hans daar heen, 5 km terug, Piet is er tegen en wil in de buurt blijven zoeken. Piet zou gelijk hebben, de camping in Pont enz. was prut. Omdat het zo laat was zijn we er gebleven. Hele grote, helemaal legen camping met een klein aantal
sta caravans, een slagboom, een mevrouw in kantoor die niks te doen had, en.....een prijs die we tot nu toe nog nooit gehad hebben..... € 16,50. Per camper..... zonder stroom gaat niet en van 1 persoon per camper hebben ze nog nooit gehoord ... Forfait camper (vaste prijs)! Dus.... eten slapen douchen en weg.
Ons doel is Catillon sur Sambre, 110 km verder een Camperplaats, geen camping. Met hulp van de TomTom kronkelwegen een schitterende en verrassende rit met erg veel herinneringen aan beide wereldoorlogen. Tal van militaire begraafplaatsen enz. waar we hier en daar stoppen en uitvoerig bekijken.
Het einddoel vandaag bereiken we om 15.00 uur, onderweg hebben we een half uur achter een kolonne aardappel rooimachines gereden die de hele breedte van de weg in beslag namen. Na aankomst uitrusten, dus een beetje maffen, plaatsje bekijken en bier drinken, daarna avondmaal met kaas en toast en radijs en pruimen en wijn en worst enz. en om dit te schrijven in je eigen camper kruipen....... Half 11....... Ik stap in mijn koffer...... welterusten.

Donderdag 8 augustus
Na een rustige nacht op een groot parkeerterrein met 6 campers in Catillon sur Sambre, ontbijten koffie drinken en dan richting België. De allerkleinste wegen komen ook vandaag aan bod. Dat gaat zo, je bepaalt het einddoel, zoek er op de Michelin atlas plaatsjes bij die op de route liggen. Met de TomTom het einddoel en dan met "reis via" deze tussenplaatsen er bij zetten. Kronkelwegen kiezen en....... Daar gaat ie..... Op het einde van de dag zitten we in België in Gerpinnes een hobbelig stadje met een leuk museum dat gesloten is. Een groot parkeerterrein bij " Delhaize " midden in de stad.
Morgen wordt het Sint Truiden. Ik had nog een groot probleem met mijn telefoon door een storing bij T-mobile . Drie dagen geen internet en geen telefoon. Met Piet zijn telefoon naar Renée en Jeroen bellen, die konden ook niks doen en dan..... hij doet het weer !

Vrijdag 9 augustus
In Gerpinnes lekker geslapen, voor vertrek eerst Piet zijn achterband weer oppompen, die verliest af en toe steeds een beetje lucht, hij wordt er niet zenuwachtig van, eens in de 3 a 4 dagen oppompen en gaan. Als automonteur en garagehouder wordt je niet zo snel zenuwachtig.
De rit gaat zoals gezegd naar Sint Truiden, mijn WC is propvol en daar is een loos plek. In Frankrijk kom je erg veel van dat soort losplaatsen tegen, in België moet je ze met een kaarsje zoeken. Omdat we betrekkelijk vroeg in de middag in Sint Truiden aankomen wordt besloten verder te gaan richting Postel en te overnachten op het parkeerterrein van de Abdij der Norbertijnen, er staan daar altijd campers, zo ook nu. Het is daar een echte trekpleister voor dagjesmensen er is daar ook een " smul-boulevard " met 4 snackwagens, ieder van 10 meter lang en 2 ijstenten van 6 meter lang naast elkaar, twee restaurants, een souvenir winkel en een bakker. Als wij een snack gaan halen dan staan er zelfs een aantal mensen voor je te wachten voordat je aan de beurt bent, het is daar altijd druk. Na de Belse patat een biertje bij de kroeg in de buurt, en daar zit Alex, een oude Solo en bekende van Piet, op het terras. Alex is vele jaren geleden ook samen met Piet op reis geweest dus zij kennen elkaar erg goed. De verhalen breken los, na 3 biertjes gaan we nog een patatje halen bij de "vreetstraat" en terug naar de campers.
Van buitenzitten komt niet veel meer, het is te koud. Even kijken of mijn televisie het nog doet, ik heb dat ding de hele vakantie niet gebruikt. Ja hoor, hij doet het nog ! Dan nieuws kijken...... het is nog precies zo als toen de vakantie begon, dus, geen nieuws ! Een show van een gillerig mens op 1 boeit ook niet, dus , TV uitzetten een beetje lezen en slapen.

Zaterdag 10 augustus
In Postel bij de monniken lekker geslapen hoe kan het ook anders dan met zo'n heilig toezicht. Nu zondagochtend om 8 uur opstaan want in Retie is een grote rommelmarkt en daar gaan we eerst kijken.

Zondag 11 augustus
Na het bezoek aan de rommelmarkt gaan we naar dezelfde plek waar we vorig jaar ook de vakantie hebben afgesloten, het parkeerterrein van hotel restaurant "Postel ter Heyde" in Retie België. Daar nemen we vanavond afscheid met een heerlijk diner.

Maandag 12 augustus ......... naar huis....... Het was een schitterende en gezellige vakantie waarin een heleboel te zien en te beleven was.
Groeten van Hans en Piet.

P.S.
De summiere beschrijving van onze reis op " Waar ben jij nu" waarvan ik jullie heb laten
" meegenieten " is voor mij bedoeld als geheugensteun bij het maken van het echte reisverhaal met foto's enz.

Totaal aantal gereden kilometers is 3750

ENKELE FOTO's VAN DE HELE REIS HEB IK BIJ HET LAATSTE VERSLAG GEPLAKT