de Loire - Reisverslag uit Gien, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu de Loire - Reisverslag uit Gien, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

de Loire

Door: opahans

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

04 Juni 2016 | Frankrijk, Gien

IN DE BUURT VAN “LA LOIRE” nu een woeste rivier !

Een zijrivier(tje) van de LOIRE is de CHER. Het lijkt leuk om deze rivier een stukje te volgen. GIEN staat in het routeboek, de CHER kronkelt zo’n beetje in die richting.

Het is nu dinsdags-avond, we hebben slechts kleine stukjes gereden over boeren-landweggetjes, onderweg een keer overnacht in REIGNAC op een stille camperplaats aan de rand van het dorp met dichtbij een winkeltje met een “tabac -Presse” bord aan de gevel. Een winkeltje vol met gezellige Fransen en een lekker biertje. Het regent de hele nacht en bij vertrek is de rivier, die vlak langs onze overnachtingsplaats stroomt behoorlijk aangezwollen. Het plan is om, in verband met de wateroverlast, een paar voor deze nacht mogelijke overnachtingsplaatsen één voor een te gaan bekijken en dat gaat goed, daar zijn we bijna de hele dag mee bezig. Bij de eerste de beste is het hele dorp afgesloten. Een kolkende minirivier stroomt over een breedte van 30 meter over de enige toegangsweg. Onze richting is VIERZON maar we zoeken iets dat eerder een goede en vooral droge overnachtingsplaats kan bieden. Rivieren en beken razen langs en over de wegen.
Bij de volgende poging in NOYERS sur CHER zakt Piet nog net niet weg is een brede grasstrook langs een kanaal, dus hier ook wegwezen ! Dan maar weer een stukje terug rijden, bij de kerk van
MARSUIL sur CHER is volgens ons boek ook een goede plaats. Eerst rijden we nog even fout en komen achter de kerk terecht waar de ingang van de Municipal-camping is. De camping-beheerder komt op ons af en vraagt of we bij hem willen staan, even overleg, nee, Piet gaat liever op de camperplaats voor de kerk staan, de vriendelijke man wijst ons de weg. Zijn camping ligt direct aan de woest kolkende CHER, het parkeerterrein voor de kerk ligt zeker 5 meter hoger.

Bij de verkenning van het dorp ( tussen de buien door) stranden we weer in een “Tabac-Presse” kroegje, vlak daarnaast loopt een grote woest stromende beek dwars door het dorp die, op de peilschaal te zien, in de tijd van onze twee biertjes 40 cm gestegen is !! Water water aan alle kanten. De dag is voorbij, ieder kookt zijn eigen potje en met de kippen op stok.

Woensdag 1 juni. De weersverwachting blijft slecht daarom denken we er over rechtstreeks naar BOURGES te gaan, een stad waar we een aantal jaren ook al eens geweest zijn en waar, met of zonder regen, veel te zien is. Nog even om het hoekje kijken hoe de naast ons gelegen camping er voor staat. De hele camping staat tot aan de ingang volledig onder water en de rivier stroomt er met volle kracht overheen. Piet zag het gisteren aankomen. Wij hebben droge voeten gehouden.

De grote camperplaats van BOURGES ligt in de buurt van het centrum. Naar de VVV, gegevens halen en morgen gaat het verder met onze speurtocht met of zonder regen.

Donderdag 2 juni. Stads wandeling. Het weerbericht komt overeen met de werkelijkheid, dus regen met af en toe een fikse bui. Om half elf, na de koffie, lijkt het redelijk, we wagen het er op en beginnen aan onze Stadsverkenning. Na 10 minuten lopen komen we langs een groot parkeerterrein met een hoop gedoe, politie die de straten afzet, 100 parapluis, één geluidswagen met een hoop herrie….. een demonstratie !! Kijk…. daar staat een bushokje, daar kunnen we droog staan en kijken wat hier aan de hand is. Opeens schalt er vanaf de geluidswagen een schreeuwende vrouwenstem, voor ons niet te verstaan maar zo te horen wel met overtuiging. Overal in Frankrijk wordt momenteel gestaakt en dit zal er ook wel mee te maken hebben.
We gaan verder. Het raadhuis “HOTEL DE VILLE” ziet er modern en uitnodigend uit, dus naar binnen. Op onze plattegrond van de stad staat een museum aangegeven en dat lijkt als het ware in het raadhuis te zitten, vragen, nee het staat er achter en er naast, een droge oversteek ! We staan in het museum van de beste Franse handwerkers. Sinds 1924 worden jaarlijks prijzen uitgereikt bij 200 verschillende beroepen waarbij één persoon een prijs krijgt die wordt ten toon gesteld. Van alles is er te zien en te bewonderen gemaakt van de meest uiteenlopende materialen. SCHITTEREND ! Na het museum de kathedraal St. Etienne, klein pleintje oversteken en we staan weer droog. Kerken slaan we meestal over omdat we er al meer dan genoeg gezien hebben maar in dit geval moest deze kathedraal er aan geloven, wij staan droog en de kathedraal heeft toch ook wel veel te laten zien wanneer je er wat langer in rondloopt. De maatvoering van alles is het meest verbazend, alles is groot, groter en nog groter en héél hoog en de hoge glas in lood ramen vertellen allemaal enge verhalen uit het verre verleden,…… die je nu ook in de krant kan lezen !!

We zijn toe aan de lunch en vinden een plekje in een in de buurt gelegen bistro. Volle bak…. maar gelukkig nog net twee stoelen en een klein tafeltje vrij.

Het regent niet meer maar het miezert nog een klein beetje, in de buurt zijn beroemde straatjes met kunstenaars, boetiekjes enz. Onze wandeling die om 10.30 begon eindigt via deze straatjes bij de campers om half 4. Wel even uitpuffen !! Morgen trekken we verder, waarheen ??? Dat zien we morgenochtend wel bij de koffie.

Vrijdag 3 juni

Er ligt een eiland in de Loire waar Piet ooit eerder geweest is met Alex. Dat zoeken we op in één van de campergidsen uit onze reisbibliotheek. Zo gezegd zo gedaan, we zoeken een eiland in de Loire op waar we denken dat het is en zetten onze koers daar op uit. “LA CHARITE” TOM TOM KRONKELWEGEN !! 65 km. Daar gaan we. Een schitterende tocht door het platte land, met kleine dorpen, smalle straatjes en akkers die omgetoverd zijn tot meren wegens de overvloedige regen van de laatste tijd. Onze bestemming, een andere stad dan verwacht. Wat een leuke stad is “LA CHARITE”, over twee knotsen van bruggen uit de oertijd denderen auto’s en vrachtverkeer stapvoets de stad binnen en daaronder buldert de Loire. Waar je ook kijkt water—-water—-water !! Bij een verkenning in de stad, die iets te doen heeft met oude boeken e.d. (het stikt van de boekenwinkeltjes) verzeilen we ook nog in een huis met BROCANTE. Niet te geloven wat een berg spul staat daar in de 10 of meer grote kamers opgeslagen. Dan….. een verrassing voor Hans,(de oude Textielneut) een kamertje boordevol met de mooiste textiel voor kleding, gordijnen, enz. enz. enz. echt om te likkebaarden. Natuurlijks iets gekocht. Een stapeltje echt linnen theedoeken.
De verkenning gaat verder en we belanden weer in een kerk, waar terwijl wij daar rondwandelen een bruiloft begint met niet al te veel gasten. Ook weer eens iets anders. !!
Terug bij de campers een wijntje voor het eten en daarna kookt ieder zijn eigen pot. Het is te koud om samen buiten de maaltijd te bereiden.

Zaterdag 4 juni richting GIEN. Het rijden er naartoe is lastig wanneer je nooit op een snelweg wilt rijden. Met veel omleidingen lukt het toch om uiteindelijk de camperplaats in GIEN te bereiken. Ook weer een rustige mooie plek aan de Loire.

MORGEN ZONDAG GAAT HET VERDER. Of we meteen naar boer Sam gaan, die 10 km verderop woont weten we nog niet.

TOT DE VOLGENDE KEER groet OPAHANS.

• 05 Juni 2016 - 12:11

Ineke En Martin:

Een reactie uit Oostenrijk Leogang met laaghangende wolken en een pietsie regen.Geen kolkende rivieren want er zijn hier geen rivieren.Op de bergen rondom, voorzover te zien ligt nog wel sneeuw op een lager niveau dan verwacht.De reis naar Leogang in drie dagen is goed verlopen met twee overnachtingen in prettige hotels.Ons chalet hier voldoet volkomen aan de verwachting, schoon met alles er op en er aan.
    We gaan vanmiddag de boel verkennen en ontdekken wat er zo al te doen is.Nog veel plezier in de ons bekende plaats Bourges.We hopen dat jullie verder verschoond blijven van nog meer wateroverlast. Het
    stadje Gien over de brug vanuit de camping is ook de moeite waard. Veel plezier!!

• 05 Juni 2016 - 16:22

Henk/Aafje:

Wat een verhaal, wel spannend veel plezier.
    Groetjes H&A