WE ZIJN VOORBIJ TOURS - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu WE ZIJN VOORBIJ TOURS - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

WE ZIJN VOORBIJ TOURS

Door: OPAHANS

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

29 Mei 2016 | Frankrijk, Tours

HET WORDT BETER WEER, DAT IS OOK WEL NODIG !! MAAR HET BLIJKT NIET VAN LANGE DUUR TE ZIJN. JAMMER !!

Dinsdag 24 Mei in Morée gebleven, mevrouw de camping-bazin heeft een wasmachine die we mogen gebruiken en zij is ons ook behulpzaam bij het gebruik van dat ding. Alles perfect schoon en aan de lucht gedroogd. ’s Avonds alles schoon in de kastjes. Morgen een poging wagen om diesel bij te tanken, er is een tankstation in de buurt bij een kleine Carrefour.

Woensdag, het tanken gaat… gelukkig……. maar je moet niet vragen hoe. Het is een tankstation met één pompstel voor auto’s links of rechts, er kunnen dus slechts twee auto’s tegelijk tanken. Bij aankomst valt de drukte mee, ongeveer 10 auto’s staan in de rij, er zijn dus 5 wachtenden voor mij…… maar op de één of andere manier gaat aan de rechterkant ( mijn kant ) de pomp véél trager werken wanneer er aan de andere kant ook getankt wordt. Zo traag zelfs dat de hele tanksessie voor Piet en voor mij, Piet 40 liter en ik 35 liter precies een uur duurde en konden vertrekken. WIJ HEBBEN DIESEL !!
De reis gaat verder en onderweg komen we in de stad Chateau - Renault een grote stoet antieke auto’s tegen die voor onze neus een parkeerterrein op draaien. Wij dus ook parkeren en kijken, een kolfje naar Piet zijn hand, 60 antieke en erg oude exemplaren even bekijken en aanraken. Nog een bijkomstigheid, we staan direct vóór het LEDER-MUSEUM van deze beroemde “leerwaren” stad, dus ook dat bekijken. De middag vliegt om en we vinden in de buurt een erg rustig plekje in Villedomer. Het is 19.00 uur, de bakker is nog open, broodje, slaatje, eitje is snel gemaakt. Rustig geslapen midden in een park met een beek.

Donderdag naar Vouvrai ter hoogte van TOURS (de stad is bekend om zijn witte wijnen) dit is het einde van deze van te voren door ons geplande rit. “MET DE FIETS VAN HAARLEM NAAR COMPOSTELLA” waarvan wij een deelstuk gedaan hebben en wel van de Belgische grens tot Tours in Frankrijk. Een bezoek aan de VVV is dus noodzakelijk we hebben een heel pak folders gehaald.
Vanavond diner in een erg lekker restaurant. We staan op een camperplaats samen met 6 andere campers, Fransen en één Engels echtpaar betrekkelijk dicht bij elkaar op asfalt. Deze dag een mooie maar korte rit van ca. 30 km. Tijdens onze lunch-stop troffen voor de eerste keer een groepje van 10 fietsers met volgauto die onderweg waren naar Compostella

Morgen Vrijdag vergaderen waar we verder naar toe zullen gaan. Het wordt de camperplaats in VILLANDRY, 30 kilometer verder, Waarom zo’n klein stukje rijden, gewoon geen zin om ver te rijden en alle voorzieningen zijn in Villandry vlakbij de camperplaats. Bakker, snackbar, zondag rommelmarkt, en op 10 km afstand een super museum waar we ook enige tijd voor nodig denken te hebben.

Voor vertrek eerst water tanken, speciaal daarvoor bij de VVV 2 jetons gekocht van € 3,- per stuk (een model euro met sleuven), nog nooit eerder gedaan maar vooruit, nu maar eens niet gratis water tanken. Daar gaat hij dan…….. waterslang klaar maken, kronkels er uit halen, passende kraan-aansluiting er bij zoeken, stuk slang in watertank proppen, JETON in de paal en druk op de waterknop !!! HO MAAR geen druppel water ??? gebruiksaanwijzing (frans) nog eens goed proberen te lezen, volgende Jeton in de paal en dan plotseling !!! GEEN DRUPPEL WATER !!! Nog nooit heb ik zo duur (geen) water getankt, dat doe ik dus ook nooit meer.

Ik zal een email aan de MARIE van Vouvrai sturen met een fotokopie van het Jeton-bonnentje en het verzoek aan mij ter compensatie een paar lekkere VOUVRAI wijn te sturen.

Nu ( dus vrijdag) VILLANDRY….., mooie grote plek om te parkeren, midden in het centrum-pje met kerk, kasteel, bakker, snackbar, pizzatent, voetbalveld, parkje met banken en een levensmiddelen automaat met PRODUCTEN VAN HET BOEREN LAND, alle levensmiddelen bij elkaar in één automaat. Zo’n automaat is een uitvinding van jewelste, alle ongekoelde dingen zitten er in , groente, fruit, aardappelen, potten appelmoes, asperges-vers, eieren, flessen sap en noem maar op. Zo’n automaat zijn we al eens eerder tegen gekomen.

Wanneer de 5 in de klok is eerst maar eens een biertje op het terras naast de bakker. Dan de automaat uitproberen. Voor mij wordt het dus vanavond, na het biertje op het terras, 3 gebakken en geklutste eieren, radijs, stokbrood met gezouten roomboter, tomatensap, en chocolade toetje. Piet had zin in iets anders dus die kookte ook zijn eigen potje. We eten (koken) soms samen, vaak “buiten de deur” en regelmatig voor ons zelf, net zoals het uitkomt.
Morgen zaterdag 28 Mei gaan we bijtijds naar het museum van Maurice Dufresne, met als ondertitel “L’oeuvre d’un homme passoinné” DAT KUN JE WEL ZEGGEN. Deze verzamelaar heeft in zijn leven alle oude en nog oudere landbouw werktuigen, auto’s, brommers, kinderwagens, bedenk maar iets…….tanks uit WW 2,…… bij elkaar geraapt, opgepoetst en neer gezet op een erf van enkele hectaren waar een rivier doorheen stroomt en een gebouw van de maat van het station van Haarlem. We kwamen om 9.30 uur en gingen om 15.00 uur weer naar de ons bekende camperplaats 10 km. verderop in VILLANDRY.
Uitrusten, hangen, een tukkie. Bij de Pizza-tent 2 lekkere biertjes en iets eten (kip met frites). Er hangt een reuze onweersbui in de verte. Terug naar de campers. Morgen “BROCANTE MARKT” nog net niet naast mijn auto. Verslag voor “WAARBENJIJNU” tikken en dromen over de dingen die morgen komen. Het weerbericht is niet al te best, misschien valt het wel mee.

Het voetbalveld naast de grote parkeerplaats onder de bomen, waar wij vannacht hebben geslapen en waar we nu ook nog staan, staat, als ik uit het raam kijk na het wakker worden, vol met markt kramen en mensen die doenig heen en weer rennen met spullen om de kramen vol te laden. Zondag marktdag en gelukkig geen regen !!

Ontbijten en dan een uur of langer over de markt slenteren. Het weer is (nog) droog alhoewel de weersverwachting erbarmelijk is. De temperatuur valt wel mee, iets tussen de 15 en 20 graden.
Niks gekocht, route bepaald en een paar uur over boeren landwegen rijden, erg rustig, het is zondag en dan zitten alle Franse mensen binnen. We landen op een Municipal-camping in Sainte Maure-de-Touraine tijdens een flinke regenbui. Dat wordt binnen zitten. Samen met Piet bij 5 in de klok een wijntje in mijn camper, dan hap klaarmaken, boekje lezen, dit verhaal afmaken en wegsturen terwijl het nog steeds regent en dan naar bed.

Tot de volgende keer, groet van OPAHANS

• 30 Mei 2016 - 00:15

Renee:

Weer leuke belevenissen hoor en het verhaal verstuurd ondanks slecht internet

• 30 Mei 2016 - 10:15

Ineke En Martin:

Zoals gebruikelijk weer een leuk uitgebreid verhaal. Jammer van het weer, het lijkt wel of Pluvius jullie achtervolgt. Wij zijn bijna klaar voor vertrek a.s. donderdag naar Oostenrijk. We weten niet of we je electronisch kunnen volgen (wifi??) Hoe dan ook, nog veel plezier!!!

• 31 Mei 2016 - 18:53

Henk En Aafje:

Hoi Hans, dat is weer een leuk verhaal.
    Met Aafje steeds beter.
    Genieten maar!

• 31 Mei 2016 - 22:24

Cor En Mienke:

Hallo Hans, we hebben nu je verhalen gelezen ( we gingen er echt even voor zitten).
    Je kan het leuk opschrijven en beleeft veel. Volgens ons is geen dag gelijk bij jullie.
    We sturen een beetje mooi weer uit "Friesland"; je had niet gedacht dat dat kon hè.
    Groeten, ook aan Piet.