LPG PROBLEMEN - Reisverslag uit Morée, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu LPG PROBLEMEN - Reisverslag uit Morée, Frankrijk van Hans sr. Vandesolos - WaarBenJij.nu

LPG PROBLEMEN

Door: OPAHANS

Blijf op de hoogte en volg Hans sr.

23 Mei 2016 | Frankrijk, Morée

ONDER DE ROOK VAN PARIJS

Vandaag 18 Mei neem ik het “tikwerk” weer ter hand. We zijn een klein stukje verder op onze route, wat is er allemaal gebeurd de laatste dagen ? Dinsdag stoppen we bij camping de l’Abbatiale, een camping uit het grote Franse boek van de FFCC waar alle campings van Frankrijk in staan, met coördinaten en al, makkelijk voor de TOM TOM. Lekker weer, gezamenlijke maaltijd wordt buiten gekookt op “gevaarlijke” gaspit. Speklappen, Rodekoolsalade, Chips. Lekker !! en dan merk ik tot mijn grote schrik dat al mijn gas opeens op blijkt te zijn, hoe kan dat ? 4 dagen geleden heb ik nog getankt. Morgen tanken dus, de meter op de LPG tank staat in het rood, dus die is leeg en de reserve kleine 5 liter tank was al een tijdje gebruikt dus daar had ik geen notie van wat er nog in zat. Op is op……

Woensdag 18 Mei op zoek naar gas. Tot mijn grote schrik krijg ik geen druppel gas in de tank, zou hij dan toch nog vol zijn ??? Nee dat kan niet want ik heb 4 dagen flink gestookt met de koude dagen. Een raadsel ! Dan maar een nieuwe kleine ( 6 liter) ruiltank ergens op de kop tikken. Dat had je gedacht ! De rest van de dag hebben we heen en weer gereden, overal gevraagd, (ook bij een hele grote camperdealer). Deze flessen bestaan in Frankrijk niet zeggen ze !! ??. Wat zou er dan wel bestaan dat past in de gaskast ?? Een goede vraag. Bij een groot tuincentrum met bouwmarkt hebben ze alles voor flessengas. Jammer dat er niks bij is wat ons helpen kan. Rustig blijven en eerst maar eens goed uitzoeken wat wel en wat niet zou kunnen. Dus terug naar de ons bekende camping, die verkoopt gas en misschien weet die wel raad. Samen met de campingbaas wordt besloten om eens te kijken of de één of de andere fles wel zou kunnen passen. Hij heeft alle maten lege flessen staan dus wij aan het passen geslagen. Een normale (Nederlands bekende) fles past niet in de gaskast samen met de LPG tank. Een Frans bolletje van 6 liter past er wel in, misschien is dat wat ??? Kletsen Kletsen Kletsen, op internet zoeken en wat blijkt, dat Franse bolletje heeft een eigen VERDAMPER die weliswaar de juiste gasdruk geeft maar waarvoor we het hele systeem eerst moeten slopen om een goede aansluiting te kunnen maken. (IS TE OVERWEGEN) !! Laat het hele verhaal maar eens even bezinken, misschien nog eens proberen te tanken, je weet nooit of het nu wel gaat lukken.

Wat zal Donderdag 19 Mei brengen ?? Geen haast en niet zenuwachtig worden, we hebben een leuke dagtocht gepland, het is redelijk weer en ’s avonds kookt Piet ons kostje (maaltijdsoep) op een camping die op onze route ligt. We zien de hele dag geen LPG tankstations.

Vrijdag 20 Mei weer op weg, De grote stad “MANTES de Jolie” passeren we na een kwartier rijden, daar zoeken naar een LPG tankstation maar dat lukt op de één of andere manier niet. Doorrijden…. Het wordt weer een erg landelijke route die eindigt op een CAMPERPLAATS in NOGENT LE ROI, naast een Rugby veld. Er staat nog een Nederlandse camper. Deze heeft pech en verwacht een Nederlandse (gepensioneerde) wegenwacht met de benodigde onderdelen vanavond nog. Bij aankomst blijkt dat ook weer een kennis van een kennis van Piet te zijn. Hij komt morgen eens kijken wat er nu met mijn gas aan de hand kan zijn. IK WACHT AF.

Zaterdag 21 Mei. Eerst koffie in mijn camper, (warm water van Piet), het is nog best koud dus buitenzitten is er niet bij. Een LPG tankstation is gevonden op de TOM TOM, een stukje verder rijden naar Maintenon, daar is een INTERMARCHE met tankstation en gas. Hoera, daar gaan we heen. Piet gaat nog even bij de “Wegenwachter” buurten om te horen off hij iets bedacht heeft voor mijn gasprobleem, ja… er zit een kogeltje is de gasfles dat ervoor zorgt dat er niet te veel gas in de fles gepompt kan worden. Tijdens het gastanken met een moker (aanwezig) een paar flinke meppen op de tank. We gaan op weg. Bij het tankstation aangekomen blijkt de LPG leverantie gestopt, daar hebben we dus ook niks aan. Wat nu ?? In het routeboek staat een heel verhaal over een aquaduct waarmee een kanaal van 110 KM gedragen zou worden om de tuinen van het kasteel van mevrouw Madame de Maintenon ( het liefje van Lodewijk XIV ) van water te voorzien. Het aquaduct is nooit klaar gekomen ondanks dat duizenden arbeiders er aan hebben gewerkt. Een rest-stuk staat achter het kasteel, dat moeten we zien. Na enig gezoek zijn we in de buurt maar het is zaterdag en er is geen doorkomen aan laat staan een parkeerplaats te vinden. Eigen schuld dikke bult ……. dan moet je maar gaan fietsen inplaats van met de camper een fietsroute te volgen……. In het routeboek staat ook nog een verhaal over een oude vesting-boerderij “BOIS-RICHEUX” waarvan de geschiedenis terug gaat tot 1170 en waar de boeren van de streek hun belasting moesten komen betalen, de zogenaamde “Tienden” Ook leuk om te gaan kijken. Aankomst 13.00 uur, gesloten tot 14.00 uur. Broodje eten en een dutje doen oké. Entree € 5,- wij er in !! Maar het blijkt al ras dat alleen de tuin te bezichtigen is. Het hele gebouw was wel imponerend maar ook gesloten voor publiek. Wat nu ?? Laten we maar terug gaan naar onze camperplaats van gisteren en dan de stad Nogent-le-Roi maar eens goed bekijken. Aldus doende, een goed idee, lekker weer, leuke terrasjes, en……KERMIS met een zéér eenvoudig aanbod van kermisattracties: 10 stands met zwemmende eendjes met als prijs o.a. één echte goudvis in een doorzichtig koektrommeltje, verder 5 tenten met creps, 5 schiettenten met als prijs iets dat bij ons héél erg verboden is, Echt uitziende plastic machinegeweren, handgranaten, niet van echt te onderscheiden, gevuld met snoep en……ook nog botsautootjes en een draaimolen. Nog een biertje op een terras, iets lekkers kopen voor het avondmaal. Het regent ik ga slapen.

Zondag 22 Mei is een slechte vakantie-dag, hij begint met regen en hij eindigt met regen. Pas tegen de avond klaart het een beetje op wanneer we aangekomen zijn op een erg leuke camperplaats midden in het stadje BONNEVAL. Bij een kleine stadswandeling tussen de buien door, blijkt slechts de bakker en één cafe/snackbar open te zijn. BIERTJE !!! Je ziet niemand op straat. Trouwens, we hebben de hele dag door dorpjes gereden maar we hebben bijna niemand op straat gezien en overal de luiken dicht. Onze zoektocht naar een LPG station faalt. Alles is gesloten, ook de pompen waar alleen met een bankpas betaald kan worden. Ieder maakt zijn eigen avondmaal (bij mij dus koud) en Vroeg naar bed !

Maandag met veel beter weer,…… richting Chateaudun waar volgens de TOM TOM een LPG station is bij een INTERMARCHE. Verder in de verste verte niets te vinden om LPG te tanken. Daar aangekomen is het een grote chaos. Tientallen auto’s staan in de rij om te tanken, er mag niet meer dan 20 Liter per keer getankt worden omdat de chauffeurs van de tankauto’s staken. Na een hoop gedoe sta ik dan eindelijk voor de LPG pomp maar krijg geen druppel in de tank die toch aangeeft dat hij leeg is. Ra Ra hoe kan dat……. Zoeken we verder uit maar niet hier…… Op weg naar een 2 sterrencamping in Morée € 9,- per nacht. Onderweg besloten de LPG tank er uit te slopen (had ik als rigoureuze maatregel toch al in gedachten). Bij een rustige plek op een parkeerplaats van een midden in het land liggende INTERMARCHE, die tevens flessengas te koop had, heb ik het besluit genomen, een gewone gasfles met Propaan gekocht en Piet heeft de rest er uit gesloopt. Alles werkt nu weer op en top nu even kijken wat we met de rotzooi doen. De LPG gastank ligt al uren restgas af te blazen tussen de bomen. WAT EEN GEDOE,…….. je zou je eventueel gaan vervelen……… Wij dus niet en……….. wij rijden nog steeds precies volgens de route. Er staan trouwens overal bordjes die deze route voor fietsers aangeven.

De camping waar we nu zijn heeft een echte lekkere snackbar, Entrecote patat en biertje, heerlijk.

Morgen Dinsdag 24 Mei blijven we waarschijnlijk hier, een leuke camping aan een groot meer.

Dat horen jullie later nog wel,

Groet OPAHANS

• 24 Mei 2016 - 04:31

Jeanne:

Ha Hans,

Een heel verhaal zeg goh wat een toestand
    Met dat gas,
    Wij hebben een paar jaar terug besloten (omdat gas kopen ook in Italië een probleem was) om op diesel te koken, overal verkrijgbaar en ideaal.
    Maar ik geniet van jullie verhaal ook ook al is het weer niet altijd mooi, ben benieuwd naar je volgende blocq, gr van Pieter en mij

• 24 Mei 2016 - 05:47

Bas:

Hi opa,

Heel verhaal idd met dat gas, wat een gedoe. Er wordt overigens door mee gestaakt dan alleen de chauffeurs in Frankrijk, was hier zelfs op het nieuws. Dus opletten op de brandstof en tanken kan wel eens wat langer duren.

Mvg Bas

• 24 Mei 2016 - 10:54

Jeannet:

Hallo hans,
    Wat een verhaal.
    Gelukkig hebben jullie geen haast.
    Wij zitten in zuid-oost Sicilie, mooi weer (rond 26*C), goede camping, zwemmen in zee.
    Fijne reis verder en groetjes ook aan piet

• 24 Mei 2016 - 12:53

Ineke En Martin:

Hallo Hans,
    Met jouw uitgebreid verhaal zijn we weer volledig op de hoogte van jullie wederwaardigheden.
    Het "gasverhaal" doet direct denken aan onze ervaring.
    Ooit waren wij met de tent aan het kamperen in Zwitserland (Wallis-Saas Fee) Om 's avonds een boek te
    kunnen lezen, gebruikten we een lamp op de vermaarde blauwe gastank. Dat ging meestal goed tot een
    bepaald moment dat we bij het naar bed gaan het kreng niet meer konden uitzetten. Hoe dan ook, we hebben de vlam wel uit gekregen, maar de tank bleef sissen. De camping was omheind door een dijkje dus hebben we de sissende tank aan de andere kant van dat dijkje gezet. Dat was dus geregeld en wij naar bed.
    Een uurtje later werden we hartgrondig uit onze dromen gerukt door ontichtelijk harde knallen. Na onderzoek buiten de tent bleek in een naburig dorp een vuurwerkspectakel te zijn losgebarsten!!!! Enfin,
    we hebben daarna geprobeerd de slaap weer te vatten en dat zal best gelukt zijn denk ik.
    Hopelijk gaat het weer in Frankrijk verbeteren en kunnen jullie van de "soleil" genieten.

• 24 Mei 2016 - 15:49

Henk En Aafje:

Hoi Hans.
    Ja dit verhaal komt ons bekent voor, in de drukregelaar zit een klein zeefje dat was verstopt.
    Maar ook een heel gedoe voor we het hadden gevonden.
    Er is nu gelukkig weer warmte.
    Jullie tocht heel mooi genieten maar.
    Met Aafje gaat het prima loopt al zonder krukken.
    Groetjes van ons beiden